burgemeester

John Bijl - D66 johnbijl at D66.NL
Wed Oct 29 07:48:23 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo allemaal,

John Schreef:
> Als dit nu het probleem is, moet D66 hiervoor dan niet een oplossing
> trachten te vinden? Eis bijvoorbeeld dat wethouders een gepaste opleiding
en
> evaring hebben en geef hen een voldoende beloning.

Maar dat geldt natuurlijk voor iedere volksvertegenwoordiger. Het is nu zo
dat de partij-organisatie de (nou  ja, morele) verantwoordelijkheid voor
draagt. Moet me wel van het hart dat het CDA met het benoemingenstelsel dit
proffessioneler doe dan de luk-raak verkiezingen van D66. Weten jullie wat
alle kandidaten kunnen? Alleen van Hein is alles duidelijk geworden op deze
lijst :-)

> Leg duidelijker vast wat de taak van de burgemeester is. Volgens mij moet
> hij of zij een onpartijdig voorzitter van het college en de raad zijn. De
> burgemeester moet bewaker van de democratie zijn. Geef de burger
> mogelijkheden om de burgemeester tot de orde te roepen!

Helemaal mee eens. Mag ik julie wijzen op het artikel wat Mea van Ravensteyn
en ik naar aanleiding van hun 'gekozen-burgemeester-special' in het
Rotterdams Dagblad schreven? In indergeval te vinden op de site van D66
Rotterdam http://www.d66-rotterdam.nl/mt/

> Is het nu wel verstandig om gewoon mee te gaan met de tijdgeest?

Is het verstandig de tijdgeest te laten voor wat-ie is? Je moet zoals je
zelf zegt antwoord geven en dat beteket dat je het gevoel van de burger de
burgemeester als politieke as van de gemeente aa te kunnen moeten spreken
moet beantwoorden. Let wel: de burger wil iemand aan kunnen spreken op de
_uitvoering_ van het beleid, niet op de kaders. En daar is de burgemeester
mede-verantwoordelijk voor. Dus moet-ie, naar mijn idee, ook aanspreekbaar
zijn.

> Moeten wij de raad niet meer eigen middelen geven om zijn taak te
vervullen.

Ja dus! Kaders vaststellen. Controle op een niet door henzelf neergeplant
college.

> Nu is er de griffier en er zijn commissiesecretarissen. Is dat voldoende?
De
> dualisering begint net. Laten we de gemeenteraad niet meteen om zeep
helpen!

Ach ja.. Wat is dualisering als de uitvoerder van het beleid of door de raad
zijn neer gezet of benoemd worden door politieke spelletjes van
partijorganisaties? Bij echt dualisme is er onderscheid tussen uitvoering en
vaststelling/controle. De beste manier is rechtstreeks keizen van de
burgemeester op een uitvoeringsprogramma, zelf de wethouders uit laten
zoeken en om-en-om met de raad. Maar als we nu niks invoeren komt het er
helemaal niet meer van..

> Laten we het advies van Arthur Ringeling, hoogleraar bestuurskunde aan de
> Erasmus Universiteit Rotterdam ter harte nemen en gemeenten de vrijheid
> geven binnen de grenzen van de wet hun eigen model te kiezen.

Klinkt liberaal, maar met de huidige burgemeesters en raadsbezetting gaat
elke gemeente proberen om alle beleidscontrole-instrumenten eruit te slopen.
Dat gaat zo met het dualisme, dat zal gaan met dit voorstel.

> Groeten,

Groet,
John

(D66 at nic.surfnet.nl).