Carpoolen&gebrek aan visie...

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Wed Oct 29 08:31:26 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Lenny Bruce <lennybruce235 at hotmail.com>:

> [...]
> meer gezocht worden in economisch en/of zelfbelang. Voor wat betreft de
> kosten van auto vs openbaarvervoer, dat scheelt niet zoveel. Dus blijft het
> zelfbelang. Als, ik zeg als, er een aparte baan zou zijn voor poolers in de
> spits, waar je inplaats van in de file staan min of meer gewoon door zou
> kunnen rijden dan wordt poolen een succes. Want, en dat weet ik wel zeker,
> geen mens vindt dat file rijden leuk. Maar met de 'hollandse snelwegen'' van
> (merendeels) 2 banen, waar, als er een ongelukje gebeurd 'men' de weg gewoon
> sluit gaat dat nooit en te nimmer lukken...

"Knip"

Die carpoolstroken zijn door de bekrompen wetgeving en allerlei proefprocessen
alleen maar mislukt en geld over de balk smijterij (zie de strook op de A1/A6
die oorspronkelijk alleen voor carpoolers bedoeld was).
We zijn in Nederland tever doorgeschoten met onze regelgeving in deze.

"Knip"

> [...]
> millioen inwoners zouden hebben, een mijlpaal die we gelukkig bereikt hebben
> [:-), er zouden 6 mill motorvehicles zijn, ook daar hebben we ietwat
> vroegtijdig ons goal bereikt [:-). Er lag (1966) 2100 KM snelweg in
> Nederland, en met deze cijfers zou er (weer volgens dat onderzoek) met deze
> bevolking 5200 KM snelweg moeten zijn, er is slecht ong. 3200 km (da's dus
> 2000 km tekort). En al probeer je het verkeer dood te reguleren, door de
> snelheid op 80km te houden EN 2 sec. ertussen met borden 'daar kan je mee
> thuis komen' onzin, die 2000 km snelweg zijn er nog steeds te kort...
"Knip"

Ben ik met je eens voor zover dit de huidige situatie betreft, maar:
Waarom staan er files? Omdat er behoefte aan vervoer is!
Hier houdt meestal het beleid op, maar de hh dames & heren beleidsmakers MOETEN
NU TOCH EENS GAAN DOORDENKEN!!!!! (ik vraag me af en toe af of ze dat
ueberhaupt wel kunnen)
De volgende vraag die je moet stellen: Waarom is er behoefte aan vervoer?
Omdat we na 1966 zo nodig allemaal tenminste 20 km van ons werk moesten gaan
wonen in Almere, Purmerend, Heerhugowaard of (tegenwoordig) in Getswoud,
Saendelft, Leidsche Rijn etc...
Conclusie: Door de woon-werkadfstand te verkorten kun je de files indammen.
Voorbeeld:
Ik hoef niet per sé de uitgang van mijn werkplek op de Polderbaan te hebben als
er aan de andere kant van het Noordzeekanaal genoeg kantoorruimte te huur staat
voor lagere prijzen dan op Schiphol.

"Knip"

> [...]
> piepelen door de vierde macht, kouwen ze na wat hun voorgekouwt wordt, lezen
> ze hun stukken niet, stellen ze zich niet kritisch op?? Zij (Peijs) is nu de
> 4de vrouw, met een zeer korte mannelijke tussenpaus, op het departement. Het
> verkeer zit dagelijks op een verschrikkelijke wijze in de stront. De media
> zijn Godsblij als ze nu en dan kunnen rapporteren dat er lange files in
> Frankrijk staan, het leidt een beetje de aandacht af van de constante files
> in Hollandland.
> Gebrek aan visie? Nee gebrek aan vooruitzien, en in het regeer beroep is dat

"Knip"

Een minister die zich door zijn/haar ambtenaren de wet laat voorschrijven is
een slechte minister. Nog kwalijker wordt het als ik uit bovenstaande mag
concluderen dat Nederland (nu weer in de persoon van Peijs) het braafste kindje
uit de Europese klas wil spelen terwijl de maffiosi in Italië en Frankrijk hun
eigen gang gaan op de manier waarop het hen uitkomt en niemand binnen de EU er
ook maar een vinger naar uitsteekt om deze landen terug te fluiten. (Peijs zou
als ex-europarlementarier toch beter moeten weten).
En ach, die file in Frankrijk staat er alleen maar als er behoefte is aan
vervoer en dat is alleen in Augustus als iedereen en masse naar de Riviera
trekt. Verder kennen ze in Parijs alleen files op de Boulevard Periperique en
staat dagelijks het verkeer in het centrum van Parijs rond 18:00 muurvast, maar
dat kun je middels de propvolle Metro en RER prima omzeilen.

Ernst Debets/
Wonend in Zaanstad en werkend in Amsterdam (en af en toe in Parijs).