burgemeester

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Wed Oct 29 00:25:18 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Herman,

Jij schreef:
> Alleen kun je bij dit onderwerp dan betogen dat "ze" (burgemeesters, de
> premier) die macht de afgelopen jaren in feite al gekregen hebben. Bij
> burgemeesters bijvoorbeeld doordat die vaak de enige professionele,
full-time
> bestuurders zijn in het college en daardoor meer tijd, kennis en ervaring
hebben > om effectief invloed uit te oefenen. Over de afnemende kwaliteit
van
> wethouders en gemeenteraadsleden (en/of: de toenemende complexiteit van
> het gemeentebestuur waardoor het voor amateurs in de huidige opzet
> steeds moeilijker wordt om daarin een volwaardige rol te spelen) wordt
> al langer geweeklaagd binnen het openbaar bestuur (niet in het minst
> door burgemeesters die zich aan handen en voeten gebonden voelen).

Als dit nu het probleem is, moet D66 hiervoor dan niet een oplossing
trachten te vinden? Eis bijvoorbeeld dat wethouders een gepaste opleiding en
ervaring hebben en geef hen een voldoende beloning.

Leg duidelijker vast wat de taak van de burgemeester is. Volgens mij moet
hij of zij een onpartijdig voorzitter van het college en de raad zijn. De
burgemeester moet bewaker van de democratie zijn. Geef de burger
mogelijkheden om de burgemeester tot de orde te roepen!

> Zelf lijkt me de combinatie van rechtstreeks gekozen bestuurders mét
> bevoegdheden, waarbij de verschuiving in het  machtsevenwicht (van
> raad/parlement naar bestuurder) gecompenseerd met meer directe
> democratie, voorlopig nog het best geschikt voor de veranderde
> tijdgeest.

Is het nu wel verstandig om gewoon mee te gaan met de tijdgeest?

Moet D66 niet een democraten passend antwoord geven op deze tijdgeest?
Moeten wij de burgemeester juist niet minder machtig maken?

Moeten wij de raad niet meer eigen middelen geven om zijn taak te vervullen.
Nu is er de griffier en er zijn commissiesecretarissen. Is dat voldoende? De
dualisering begint net. Laten we de gemeenteraad niet meteen om zeep helpen!

Laten we het advies van Arthur Ringeling, hoogleraar bestuurskunde aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam ter harte nemen en gemeenten de vrijheid
geven binnen de grenzen van de wet hun eigen model te kiezen.

Groeten,

John Wijsmuller