Balkenende wijst verantwoordelijkheid voor eigen handelen opnieuw af

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 23 12:15:08 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:55 23/10/2003 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Wilt u uw onsmakelijke vergelijkingen nu eens staken en gestaakt
>houden s.v.p.?

Neen. Ik moet u blijven wijzen op de uitingsvrijheid die in dit land sinds de invoering van de grondwet geldt. Als mijn vergelijkingen u niet bevallen dan mag u daar op uw eigen wijze uitdrukking aan geven.

>En mag ik u er op wijzen dat de AIVD, geen onderdeel is van 'die
>hele côterie om het koningshuis heen'.

Mijn indruk is anders. In de margarita affaire is een onprettig beeld naar voren gekomen van een dienst die zich laat gebruiken voor particuliere belangen.

>De AIVD is een overheids-
>dienst onder democratische controle, die geenszins in het
>bijzonder op het Koningshuis is betrokken.

U haalt feit en fictie, wens en realiteit door elkaar.

>Iets dergelijks geldt overigens voor de ministers en voor de
>minister-president. Ook zij maken geen deel uit van 'die hele
>côterie om het koningshuis heen'.

Dat mag uw mening zijn, zelf kijk ik er ietwat anders tegenaan. Naar mijn mening heeft ook de Heer Balkenende zich laten gebruiken voor andere belangen dan die van het publiek.

>Zij vervullen een ambt, en sommigen van hen hebben uit hoofde van hun ambt met het
>Koningshuis te maken;

Dat is me bekend ja, en daarop mogen de Ministers en de MP aangesproken worden.

>dat is alles.

Als dat alles was dan zou er heden geen debat plaatsgrijpen in de TK der SG.