Friso en Mabel, cri de coeur

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Oct 10 19:40:24 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, 10 Oct 2003 17:21:00 +0200, Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL> wrote:

>Hein zette de complete zeilwereld rond Bruinsma in de
>beklaagdenbank.

Nee. Ik zei dat die mensen wel erg makkelijk bij hem aan tafel schoven. Velen wisten niet echt wie Bruinsma was. Bin navraag bij justitie werd keer op keer gemeld (door justitie)(lees de VK), dat er geen onderzoek naar Bruinsma werd gaande was. Wie valt dan wat te verwijten? Men *vermoedde* wel wat (al dat rondrijden in dure autos'en zo) maar ja, dat is niet hard.

Terwijl in het artikel dat hij als bron
>gebruikte, zonder enige moeite kan worden afgeleid dat
>de zeilwereld rond wijlen Bruinsma zeer verdeeld was.

Zeer verdeeld? Er waren mensen die iets vermoedden en afstand namen. Dat is iets anders dan "zeer verdeeld".

>Dat is geen gekibbel; dat is een verkeerde voorstelling
>van zaken; het in een kwaad daglicht stellen van een
>groep. Zoiets is schering en inslag bij mijnheer Van
>Meeteren, en er blijkt uit dat hij zijn emoties niet de
>baas is, en niet in staat is informatie correct te
>interpreteren. Zeer ernstig voor een kandidaat-kamerlid.

Met mijn emoties is niets mis. En die heb ik ja. Misschien raar voor een politicus in de wacht, maar ik laat ze door niemand afpakken. En ik praat hier niet primair als kandidaat kamerlid, maar veeleer als D66-er met een mening. Als die mening geen stand houdt dan herzie ik hem. No sweat. Waarom preaten we hier anders? Om alleen maar gelijk te hebben?

>Hij heeft Mabel Wisse Smit gevraagd naar de aard van haar
>relatie met Bruinsma, mede omdat hij daarover van zijn
>ambtsvoorganger - Kok - al het een en ander had gehoord.
>Zij had hem de waarheid behoren te vertellen, maar dat
>heeft zij nagelaten, lijkt het.

Lijkt het. Alles lijkt. Haar reputatie stond op het spel wegens iets dat je hooguit een jeugdzonde kan noemen. En zelfs dat begrip vind ik te sterk, want in mijn ogen heeft ze niet zo vreselijk veel fout gedaan. (Als elk zeezeil-wedstrijdschip qua financiering volledig koosjer zou moeten zijn, dan wordt het leeg in onze jachthavens. En die van Zuid Frankrijk, Italië...Er zit heel wat zwart geld in die krengen, heb ik begrepen.)

>O, dus als Hein van Meeteren tegen mij liegt over de gang
>van zaken bij de Kamer van Koophandel,

Het spijt me, ik lieg niet.

> en hij beweert dat hij door de Kamer van Koophandel is aangezocht als begeleider van een vereffening, dan is dat de schuld van de Kamer van
>Koophandel?

De dame in kwestie vroeg me als vereffenaar aan te blijven. Dat is toch aanzoeken?

>Primair door toedoen van zijn verloofde. Secundair door
>toedoen van hemzelf. Het paar heeft de regering in een
>lastig parket gebracht door niet volledige en niet juiste
>informatie te verstrekken over de aard en duur van de
>relatie van Mabel Wisse Smit met wijlen Klaas Bruinsma.

En diezelfde regering liet zich in de luren leggen door de AIVD. Diezelfde regering deed enthousiast mee met het leugenspel rond Irak.

>*Jij* verschuilt je achter een leugentje om bestwil.
>Jij vindt dat Balkenende daar doorheen had moeten prikken.
>Maar primair is het de verantwoordelijkheid van het
>paar om de regering geen leugens op de mouw te spelden.

Primair dient de AIVD goed onderzoek te doen, temeer aangezien, zoals u aangeeft, er reeds vermoedens bestonden. Een falende overheid, ik kan het niet anders zien.

>Gegeven het feit dat we in Nederland altijd coalitie-
>regeringen kennen, en een nagenoeg ontbreken van dualisme,
>vind ik dit een verbazingwekkend naieve uitspraak.

Van Aartsen was niettemin zeer duidelijk.