europees bont, 9 mei straatsburg

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Tue Oct 7 00:38:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

blood simple schreef:

> Ik weet het niet, maar als alle landen al verplicht engels
> hebben op school, zou dat juist een extra roep zijn voor
> engels als voortaal in de hele EG.

Nee, de reden voor mijn (rhetorische) vraag was juist om aan te geven
dat 'verplicht engels' niks heeft opgelost. Want niet alleen ouderen,
ook de jeugd in veel landen spreekt nauwelijks Engels.

En het heeft allemaal ook niks met (Frans of ander) nationalisme te
maken. Italianen en Walen zijn erg slecht in Engels, maar zijn meestal
niet erg nationalistisch. Scandinaviërs zijn dan weer enorm
nationalistisch maar spreken vaak erg goed Engels.

Waar het hem eerder in zit, is de taalcultuur die bij je moedertaal
hoort. Of eigenlijk, de grootte van je moedertaal-gebied. Is het gebied
waar je moedertaal gesproken wordt groot (Duits, Frans, Spaans), dan is
er veel aanbod (van literatuur, leerboeken, TV, muziek, films) in je
moedertaal en is er minder noodzaak dat aanbod in een ander taalgebied
te zoeken. Bovendien hebben TV-stations dan het geld om na te
synchroniseren. Mensen in een groot taalgebied groeien op terwijl ze
vrijwel alleen hun eigen taal om zich heen horen.

In een klein taalgebied moet je wel over de grens zoeken, en is er
sowieso geen geld voor nasynchroniseren ook al zou je het willen. Wij
Nederlandstaligen hebben het dus gewoon makkelijker doordat we in een
gemengd taalbad opgroeien.

Dit lijkt me een meer voor de hand liggende verklaring dan (vermeend)
nationalisme, arrogantie of onwil.

/Herman

(overigens vind ik niet dat in Zweden beter Engels wordt gesproken dan
in Nederland, maar dit terzijde)

Herman Beun       kandidaat lijsttrekker Europees Parlement
Herman.Beun at tiscali.be              http://www.2voorD66.nl/
  ****     2 voor D66 in het Europees Parlement     ****