Halen we de kiesdeler ? (was: EP 2004)

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Sat Oct 4 00:55:59 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra schreef:

> Heb je ook enig idee, wat landelijk D66 er concreet aan doet,
> afgezien van de glazen facades met glimlachende beloftes, om ervoor
> te zorgen, dat we de twee houden (1999, D66 voor de EP, 3,9%?,
> volgens mij ligt dat nu toch beter).

In 1999 hadden we 5.8% van de stemmen voor het Europees Parlement. Bij
de Tweede-Kamerverkiezingen een jaar daarvoor was dat nog 9%. Bij de
Tweede-Kamerverkiezingen dit jaar haalden we 4.1%. In de laatste
politieke barometer stonden we op 3.6% (5 zetels).

Dat is redelijk dramatisch, zeker als je bedenkt dat de kiesdeler
volgend jaar 1/27 = 3.7% van de stemmen is. Als de huidige trend echter
doorzet halen we volgend jaar zelfs de kiesdeler niet en hebben we nul
zetels...

Voor twee zetels hebben we volgens mij 1.5 keer de kiesdeler nodig,
ofwel 5.55% van de stemmen. Dat komt overeen met 8.33 kamerzetels.
Ofwel: in de peilingen moeten we nog 3 zetels stijgen het komende jaar.
Overigens verwaarloos ik dan nog het effect van een lage opkomst op ons
resultaat - volgens mij scoren we dan gewoonlijk nog slechter...

> Overigens ondersteun ik stadgenoot HvL, maar doe jij
> er dan ook iets aan?

Dan moet ik wel eerst (binnen D66) gekozen worden ;-)

Overigens denk ik dat iedereen die zich nu kandidaat heeft gesteld wel
vast van plan is "er iets aan te doen". Europese politiek zit echter nog
steeds behoorlijk stevig gevangen in de vicieuze cirkel van [geen
interesse bij publiek -> geen interesse bij media -> geen interesse bij
publiek etc.]. Het referendum volgend jaar en de uitbreiding kunnen wel
iets helpen om de aandacht wat te vergroten. Aangezien verkiezingen voor
het overgrote deel door de situatie in de Tweede Kamer bepaald worden,
zal het echter vooral daarvandaan moeten komen.

Herman Beun  =kandidaat Europarlement= http://www.2voorD66.nl
Herman at 2voorD66.nl                        Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*