Labiliteits-pact: keuzes maken

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Nov 29 21:06:24 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Ik heb zo'n vaag gevoel dat het niet goed met je gaat. Veel mensen
projecteren hun actueel zelfbeeld op een externe situatie. De verwarring
rond de EU, fixatie op veiligheid, sportverdwazing liggen dan voor de hand.
Het is allemaal een slap aftreksel van de anti-Europeaan Pim Fortuyn...
Jammer, want vaak ben je spijkerhard logisch (hoewel scientistisch).

Verder ben ik het, mede vanwege het politiek-historisch perspectief, met je
eens dat het kabinet Ezelsbegin-2 op een razende manier bezig is pure onzin
uit te kramen. Je noemt de opheffing van de middagpauze op het werk. Een
beetje arbeidspsycholoog haalt die De Geus c.s. direct onderuit. Het erge
is dat D66 daarop niet openlijk reageert, zich hooguit op deze lijst
probeert te profileren (bijv. als ik een lacune of foute stellingname
veronderstel bij gebrek aan berichtgeving). Moet Brinkhorst dat nou steeds
alleen doen in het openbaar?!

Ook wat betreft de taal dwaal je - waarom noem je het Engels niet een
dialect van het Duits? "Angels-Saksisch", weet je wel. Dat laat onverlet
dat je als intellectueel of als links-liberaal natuurlijk je talen moet
spreken (ikzelf een 6-tal) en schrijven (ikzelf Engels en Frans). Het moet
natuurlijk niet zo zijn dat je bijv. een congres met alleen Nederlanders
meemaakt dat besluit toch in het Engels te converseren - zoiets vind ik een
fascistoide zelfverachting van een zootje hoger opgeleiden die hebben
geprofiteerd van de belastingbetalers.

De Vreekamp-clan telt enkele onderzoekers. Degene die je maandagmorgen 17
november op Radio-1 hoorde, vormt de theologische colonne, al jarenlang
bezig met de historische verbanden tussen "heidendom" en "christendom"
tussen 700 en 2000 n.chr. Als Hervormde, landelijke beleidsmedewerker
begeleidde hij gedurende twee decennia vanuit christelijk perspectief de
kritiek op de staat Israel. Hier liep zijn kerkelijk instituut mondiaal
gezien voorop - met behoud van het theologisch verband tussen Jodendom en
Christendom. Ik lees momenteel zijn laatste boek "Zwijgen bij volle maan"
(Den Haag: Boekenhuis, 2003) - afgezien van enkele Harry Potter-achtige
passages een aardig expose over de historische verbanden tussen joden,
christenen en heidenen in en rond de Veluwe - zijn wandelgebied.

Ik hoop dat je in de duffe Domstad tot denkrust bent gekomen, mede door het
geringe aantal D66-stemmers misschien...

Henk Vreekamp, Utrecht