[Re: [Re: Stabiliteit veroorzaakt instabiliteit]]

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Nov 29 20:20:03 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kijk Bert,

Dat bijv. Duitsland wordt verweten dat ze een staatspensioenstelsel hebben
en de hereniging moeten financieren, is van recente datum - inderdaad in
het kader van de stabiliteit. Ik vind dat Nederland daar rekening mee moet
houden. Verder ga je voorbij aan het argument dat het pact de mogelijkheden
afremt of onmogelijk maakt voor een groei-economisch beleid met tijdelijke
extra schulden. Kortom, het pact belemmert een economisch herstelbeleid.
Neo-Keynesianisme versus neo-liberalisme. Ik dacht altijd dat D66 meer in
het eerste kamp zat. Op welk besluit stoelt eigenlijk die ommezwaai?

Het argument van de nulmeting zie ik mede onderstreept door de voormalige
secretaris-generaal van EZ (die trouwens om andere redenen in conflict kwam
met Wijers) - niet het tijdstip van het contract maar de ingangsdatum
tellen voor die nulmeting, na 1991 dus.

Ook om opportunistische redenen kan Nederland beter meegaan met Duitsland
(export) in plaats van ruzie maken. We hebben de laagste groei. Verder
scheppen de neo's een heus anti-Europees sentiment - zeer gevaarlijk op een
moment dat er nieuwe landen met weinig democratische ervaring bijkomen.

Henk Vreekamp, Utrecht