Fw: [Re: Stabiliteit veroorzaakt instabiliteit]

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Nov 29 17:04:14 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onderstaand mailtje van mij heb ik per ongelukt offlist verzonden aan bert
Bakker maar dat was niet mijn bedoeling.
Vandaar alsnog maar even met zijn antwoord aan mij eronder.

Naar mijn menig komt het er dus op neer dat we het maar klakkeloos moeten
accepteren dat de Nederlandse arbeidsmarkt straks wordt overstroomd met de
nieuwe EU-werknemers en de oplossing zit in het investeren in de
kenniseconomie. De huidige werknemers die niets meer met die investeringen
zullen kunnen offeren we dus dan maar op. De verslechten de WW en de WAO,
vervangen straks die mensen voor de nieuwe EU-werknemers en laten de mensen
die al 30, 40 jaar of langer zich uitgesloofd hebben voor onze economie
laten we vallen als een baksteen. Leve Europa toch, of niet?
We gaan de arbeidstijdenwet en de Arbowet afschaffen en bereiden onze eigen
werknemers zo voor op de omstandigheden die normaal zijn in het voormalige
oostblok. Ze kunnen er dan alvast aan wennen dat die hier straks ook gaan
gelden. Werken voor een hongerloontje, WW wordt een gotspe om die nog te
kunnen krijgen, ziek worden schaffen we ook af, en de bijstand bouwen we om
naar een keer per dag een maaltijdvoorziening.
Maar we gaan wel investeren in de kennis. Kennis voor diegene die het kunnen
betalen om die op te doen en een klein deel van ons gaat straks bedenken wat
we het arme deel van Europa kunnen laten doen.

Gelukkig hebben we voorbeelden uit de 17de eeuw, aldus Bert Bakker. De
Leidenaren hebben het overleefd schrijft hij. Tja, Leiden bestaat nog wel,
maar hoeveel hebben er destijds een zeer armoedig bestaan gekregen daardoor
en zijn misschien wel omgekomen erdoor?
Ze zijn wat anders gaan doen ja, maar wat is er gebeurt in de tussentijd met
die mensen?
Erg fijn te weten dat onze politici hun politieke zienswijze baseren op 300
jaar geleden, dat geeft de burger weer moed. Daar was toch een film over he,
back to the future, heet die geloof.
Nog maar even en we lopen weer rond met een knuppel en een berevel en gaan
we weer hunnebedden bouwen. En D'1766 gaat dan voorop als we de bewoners van
een dorp verderop de koppen gaan inslaan?