Labiliteits-pact: Eurofiel vliegt uit de bocht

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Nov 27 07:58:19 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Joost,

Destijdfs vormde het Stabiliteitspact een minuscuul onderdeel van het
Verdrag van Maastrict (of een andere stad?) en het viel dus niemand op. Het
werd pas een punt na de economische omslag. De fout van het verdrag is
natuurlijk dat economen destijds te weinig stem kregen, dat alles
neoliberaal werd afgedekt door financiele boys vanwege de fixatie op
budgetten e.d. wat hoort bij de neoliberale ideologie van het moment.
Grappig, diezelfde macroeconomen hameren nu op aandacht voor de
betalingsbalans. Maar ja, dat's wat anders dan begrotingstekorten, de
monetaire waanzin van een conservatief liberaal als Zalm (ex-PvdA).

Uw slager,
Henk Vreekamp, Utrecht.