Joop Wijn: eens of oneens?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Nov 26 16:14:54 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> [...]
> aan de 'belevingswereld' van een specifieke groep tegemoet wordt
> gekomen, des te meer gaat die eisen."
>
> Maar Wijn heeft gezegd in zijn antwoord (letterlijk, ga maar na, 12:40
> ongeveer): "Op het moment is het zo, als je het hoogste inkomen hebt
> betaal je het meeste belasting. Terwijl dat vaak helemaal niet de
> beleving van de mensen zelf is, want je kijkt niet alleen naar wat krijg
> ik binnen aan salaris, maar ook, welke kosten moet ik maken die
> onvermijdbaar zijn."
>
> Vergelijk het maar, kun je zien wat voor bullshit het Cisa debiteert.

Ik ben ingegaan op hetgeen in zijn stuk stond. Niet op het
gesprek dat hij gevoerd heeft met Trip.

Ja en als je nu een positieve benadering wilt moet je juist
niet mee gaan in de lijn van Wijn. Die heeft het over een
beleving. Niet over wat er werkelijk plaats vind, maar
daarnaast is het slecht een beleving en vanuit een bepaald
perspectief, namelijk dat van Wijn zelf. Hij voert hier een
emotionele beleving op als argument.

Daar staan er honderden tegenover die allemaal even
rechtvaardig zijn. En inderdaad, daar heeft Wijn het niet over.

[knip]
> Wat hebben de jaren tachtig met Lubbers en Ruding nou te maken Wijn's
> voorstellen?

Alles Bart, als je wilt zien dat het terugkeer is naar die
vorm van het inzetten van het instrument van belastingen om
in te zetten als sturingsinstrument in het inkomen van
mensen. Daar zijn we net van afgestapt.

> Ze zeggen alleen maar iets over over de onwil van mensen om
> het over het jaar 2003 te hebben, over wat nu voorligt. De enige link is
> de rancune jegens het CDA en dan maakt het niet uit hoe ver je terug in
> de tijd moet gaan om die rancune te kunnen botvieren.

Nee, het is een terugkeer naar een sturing via belastingen.
Dat is geen positieve benadering maar een negatieve.

> Je kunt gemakzuchtig iets suggereren, hoef je niet na te denken
> tenslotte, maar waarom ga je niet op de inhoud in? Dan rolt er toch
> vanzelf uit of er sprake is van ongerechtvaardigde bevoordeling van
> bepaalde groepen of niet? En zou dat zo blijken te zijn zijn, is het dan
> niet aannemelijk dat dat eenvoudig te corrigeren valt in het plan?

Als je eerst aanvaard dat je een principe opgeeft wel.
Immers het is dan opgegeven en dan is elke correctie
mogelijk. Punt is dat het dezelfde emotionele argumenten
zijn zoals Wijn er een aantal gebruikt. Daar waren we nu
juist vanaf.

> Er staat: "Daarnaast zijn kinderen een keus: niemand is verplicht ze te
> krijgen; maar wie ze graag wil kan moeilijk verlangen dat degenen die
> een weloverwogen ándere keuze maken, aan zijn keus meebetaalt, bovenop
> de door iedereen opgebrachte kinderbijslag."
>
> Meebetalen aan de keuze van de ouders. NEE, zeg ik, een keuze is een
> ding, en een kind is een mens. Wat de staat betaalt is voor *mensen*,
> kinderen in dit geval. Door wiens "keuze" je op de wereld bent gekomen
> doet er niet toe, je bent er, je bent een mens.

Bart, de staat betaalt niets. Ze her/verdeelt wat ze elders
gehaald heeft.

> Je spreekt in raadselen.

Je lijkt een argument aan te dragen, maar daar is geen
sprake van. Het draagt niet bij tot de kern van onze discussie.

> Nee, slechts ongefundeerde beschuldigingen.

Waaruit blijkt dat?
En wat zijn die beschuldigingen dan, Bart?
Het zijn er meerdere?

> Nou je moet ziende blind zijn.

Ach, overkomt ons allemaal regelmatig. :)

"
> [...]
"

> Een erudiete reaktie, het wordt spontaan duidelijk waar je het over hebt

Er is geen bestaande onrechtvaardigheid Bart. Die zienswijze
is niet onderbouwd en je doet net als Wijn dat die vanzelf
zou spreken. Nee, alles behalve dat. Toon dan aan dat er
behoefte is aan dat draagkracht-model.

> Je vindt dat goede voorzieningen voor de volgende generatie niet van
> eminent nationaal belang zijn? Dat alleenstaanden eigenlijk helemaal
> niets terug hoeven te doen voor datgene waarvan ze zelf hebben mogen
> profiteren? Wat een armoedig gebrek aan visie.

Wat een prachtige stropop, Bart.

> Sorry Henk, op een vorige bijdrage van je reageerde ik niet omdat ik
> geen manier zag omdat op een positieve toon te doen.

Sorry Bart voor mij hoeft dit niet. Je speelt de man.

 > Deze reaktie heeft
> hetzelfde probleem, laat het dan ook maar de laatste zijn in deze
> discussie met jou.

Een emotionele reactie, Bart.
Het maakt echter niet duidelijk waar het je om gaat.
Je duidt een probleem (althans door jouw ervaren), maar ik
heb geen mogelijkheden daar iets positiefs mee te doen.

Wat is volgens jouw de kern van de/onze discussie?

Henk Elegeert