Heeft D66 hier een antwoord op?

Jasper Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Mon Nov 17 02:15:17 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

N.a.v een uitzending van Netwerk zondagavond, wil ik onderstaand
opiniestukje uit de NRC even plaatsen. Ik vraag me dus soms weleens af,
hebben we als D66 hier wel goede antwoorden op?? Durven we met harde
oplossingen te komen? Of proberen er toch weer genuanceerd om heen te
draaien en benoemen we de problematiek wel, maar durven we het niet aan te
pakken??? Of hebben we wel een antwoord op deze problematiek, welke besloten
ligt in de gedachte dat mensen hun verantwoordelijkheden moeten nemen en
daar ook op gewezen dienen te worden??

Jasper Diekema

Het moet afgelopen zijn!

Ronald Buijt

Iedere keer denk ik: kan het nog gekker? Afgelopen zaterdag besteedde Andris
Knevel aandacht aan het terroriseren door Marokkaanse jongeren van
Amsterdamse bejaarden. Na een reeks voorvallen, van groepsverkrachtingen,
aanrandingen in zwembaden, het bedreigen van politieagenten door middel van
poppen aan een strop te hangen, is met de mishandeling van Anja Joos in
Amsterdam een nieuw dieptepunt bereikt.

Het gedrag van nogal wat Marokkaanse jongeren dreigt uit te groeien tot een
onoplosbaar probleem. Dankzij wijlen Pim Fortuyn mag Nederland eindelijk
meten en weten. Decennialang werden bezorgde bugers weggezet als `fascisten'
en werd onder aanvoering van beroepssocialen als Ed van Thijn, Rogier van
Boxtel en veel andere bestuurders miljoenen euro's gespendeerd aan heilloze
projecten om criminele Marokanse jongeren op het rechte pad te krijgen.
Wanneer een enkeling opperde dat strafkampen het enige juiste medicijn zijn,
werd door de socialen morrd en brand geroepen. Vele jaren en miljoenen
euro's verder is ook kampioen `de boel bij elkaar houden', de Amsterdamse
burgemeester Job Cohen, er eindelijk achter dat zijn lachwekkend slappe
beleid gefaald heeft en hij indirect schuldig is aan het baren van minstens
1.500 structurele criminelen in zijn stad.

Hoewel het clichématig klinkt: het is echt 5 voor 12. Wanneer Den Haag niet
keihard ingrijpt gaat ook de volgende generatie Marokkanen verloren. De
Marokkaanse gemeenschap blijkt zelf totaal ongeschikt op enige wijze bij te
dragen aan een oplossing van het probleem. De huidige generatie kan bijna
helemaal worden afgeschreven. In het beland van Nederland, in het belang van
mijn eigen veiligheid en in het belang van de komende generatie Marokkanen
stel ik de volgende maatregelen voor:

1) Vanaf 16 jaar toepassing van het volwassen strafrecht;

2) Bij zware criminaliteit en niet in het bezit van een Nederlands paspoort
terug naar Marokko;

3) Stopzetting van alle gezinsherenigingen van Marokkanen voor 5 jaar;

4) Invoering van sociale dienstplicht voor uitvallers in het onderwijs en na
een eerste crimineel vergrijp;

5) Verplicht extra Nederlands onderwijs en huiswerkhulp in de avonduren
(avondschool);

6) Verplicht en indien noodzakelijk gesubsidieerd lid worden van een
Nederlandse sportvereniging;

7) Verplichte spreiding van Marokkaanse jeugd uit de grote steden over de
rest van Nederland;

8) Ouders financieel verantwoordelijk stellen voor schade die voortvloeit
uit crimineel gedrag;

9) Afschaffen van islamitisch onderwijs;

10) Harde aanpak van fundamentalistische islamitische groeperingen.

De `socialen' (de term dateert van de jaren '70 en werd gebruikt door een
Amsterdamse trambestuurder in een interview met journalist Gerard van
Westerloo) zullen gruwen bij het lezen van dit tien puntenplan. Ruim 75
procent van de autochtone Nederlanders gruwen echter van de zware
criminaliteit in het algemeen en die van de Marokkaanse jeugd in het
bijzonder. Ik weet waar ik over praat: ik woon midden in het centrum van
Rotterdam en niet in een villawijk zoals de socialen. Ik werk op een
scheepvaartkantoor en ben geen wetenschapper of bestuurder zoals de
socialen. Ik ben in mijn vrije tijd jeugdtrainer bij een Rotterdamse
voetbalclub en heb te maken met fantastische Marokkaanse, Turkse én
Nederlandse kanjers van 16 en 17 jaar en ben geen vergadertijger zoals de
socialen. Ik sta midden in de multiculturele samenleving en voel de
verharding. Ik hoor de frustratie. Ik zie de verloedering. ,,Nederland wordt
wakker'', zei Ad Melkert in de verkiezingscampagne van 2002 over Fortuyn.
Ook ik zeg: ,,Nederland wordt wakker''. Stop de criminaliteit van
Marokkaanse jongens anders is Nederland over tien jaar totaal onleefbaar.

Met vriendelijke groet,
Jasper Diekema

Jasper Diekema
Laan van Meerdervoort 187 A