persbericht Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Nov 15 19:17:58 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 19:02 15/11/2003 +0100, Henk van Lingen wrote:

>Hallo Hein,
>
>Ik gaf daar een voorbeeld van een beschreven houding danwel opvatting,
>ik zie dat niet direct als 'op de man spelen'.

Het praten over cryptopacifisten is het praten over personen. Ik heb het liever over argumenten: waarom hebben mensen zich uitgesproken tegen deze en soms andere oorlogen?
Overigens wil ik best toegeven dat ik in principe tegenstander ben van oorlog. Het is een uiterst middel.

>Als jij dat wel zo ervaart spijt me dat, al vraag ik me wel af waarom je daar dan in april niet
>over begonnen bent toen dit aan de orde was.

Was toen misschien voor mij  niet relevant...?

>Overigens valt het me op dat je steeds over een 'feitelijke grond'
>spreekt. Wat versta je daar onder?

De feiten zoals ze zijn gepresenteerd door de aanvallende coalitie rechtvaardigden in hun public relations de aanval. Die feiten bleken onjuist. Dan ontvalt aan een aanval de feitelijke grond.

>Ik kan me voorstellen dat er voor een morele rechtvaardiging van een intentie tot actie voldoende
>feitelijke gronden aanwezig waren (de bekende slachtingen, de martelingen,
>de oorlogsslachtoffers, de executies in de gevangenissen, etc).

De feiten zoals gepresenteerd door de coalitie richtten zich op het bestaan en de productie van weapons of mass destruction, chemische en bacteriologische wapens en het invoeren van nucleair materiaal uit Afrika.

>Voor mij gaat het souvereiniteitsbeginsel niet automatisch boven de
>mensenrechtensituatie, zou ik althans dat beginsel liever toepassen
>op het iraakse volk dan op het baath-regime.

Mensenrechten als casis belli is een omtreden standpunt. Je moet ze afzetten tegen het juridische principe dat er geen willekeur mag plaatsvinden.

>Heb ik het goed als ik vermoed dat jouw feitelijke grond vooral die
>kwestie van de massavernietigingswapens aanduidt?

Ook. De oorlog is ons verkocht op basis van feitenmateriaal.