persbericht Irak

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Nov 15 19:02:44 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Nov 15, 2003 at 10:54:47AM +0100, Hein van Meeteren wrote:

> Op een dergelijke manier praten over iemands oprechte zorg over
> toenemend militair geweld zonder rechtsgrond en feitelijke grond is
> genant. Kom met argumenten graag, en hou op met primair op de man te
> spelen.

Hallo Hein,

Ik gaf daar een voorbeeld van een beschreven houding danwel opvatting,
ik zie dat niet direct als 'op de man spelen'. Als jij dat wel zo ervaart
spijt me dat, al vraag ik me wel af waarom je daar dan in april niet
over begonnen bent toen dit aan de orde was.

Overigens valt het me op dat je steeds over een 'feitelijke grond'
spreekt. Wat verta je daar onder? Ik kan me voorstellen dat er voor
een morele rechtvaardiging van een intentie tot actie voldoende
feitelijke gronden aanwezig waren (de bekende slachtingen, de martelingen,
de oorlogsslachtoffers, de executies in de gevangenissen, etc).
Voor mij gaat het souvereiniteitsbeginsel niet automatisch boven de
mensenrechtensituatie, zou ik althans dat beginsel liever toepassen
op het iraakse volk dan op het baath-regime.
Heb ik het goed als ik vermoed dat jouw feitelijke grond vooral die
kwestie van de massavernietigingswapens aanduidt?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |