persbericht Irak

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Thu Nov 13 21:00:05 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met commentaar van Martin ertussen:

From: "Olav Lavell" <olavell at xs4all.nl>
Sent: Thursday, November 13, 2003 7:40 PM

> Op do 13-11-2003, om 11:24 schreef Martin Lentink:
>
> [knip]

> Maar "we" zijn er immers al.
>
> En daarbij lijkt het erop dat aan de Irakezen hoofdzakelijk *niets*
> wordt gevraagd.

Ten eerste ging ik in op een mijns inziens onjuiste vergelijking tussen de
Duitse bezetting van Nederland in WO II en de Nederlandse aanwezigheid in
Iraq. Zie mijn gehele bericht daarover.
Mijn opmerking hierboven had betrekking op de aannames die worden gedaan
over de houding van de Iraqi ten opzichte van de aanwezigheid van
buitenlandse troepen.  Ik stel dat daarover geen uitspraken kunnen worden
gedaan tot de betrokkenen _zelf_ daarover zijn ondervraagd. Aannames volop,
maar dat zijn geen feiten. Hoe _weet_  jij hoe de gewone Iraqi over de
Nederlandse aanwezigheid denkt? Wat _weet_  jij van de motieven van degenen
die met vrachtwagens met explosieven op een gebouw inrijden? Weet je wie het
zijn of denk je het te weten?

> Zouden we bij die feiten ook de beweegredenen van de bezetter in
> beschouwing moeten nemen?

Van de oorspronkelijke bezetters bedoel je? Of van de stabilisatiemacht die
daar met een VN mandaat zit? Voor wat betreft de laatsten is het objectieve
motief dat van UNSCR 1511. Ik heb al eerder de relevante artikelen daarvan
op deze lijst ge"quote".

> Sterker: zouden we het daar nu niet eens heel dringend over moeten
> hebben, om er een mening over te vormen? Want hoe kun je anders verder
> met die partij?
>

> --
> Met vriendelijke groet,
> Olav.

Over welke partij spreek je hier? We moeten het over de beweegredenen van
velen hebben. Uitsluitend spreken over de beweegredenen van de "bezetters"
zoals jij het noemt, geeft op zijn best een eenzijdig beeld. De situatie is
veel te ernstig om het daarbij te laten .

Met even vriendelijke groet,

Martin Lentink