Re: Bijna 80% van de gemeentelijke websites bevatten één of meer beveiligingsrisico’s

Thu Nov 13 13:22:47 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op dit onderzoek valt het een en ander af te dingen hoor. Dat een server
reageert op een ping zegt niet zoveel over de beveiliging. Sterker nog,
volgens sommige richtlijnen is het volgens mij verplicht. De website van
Gemeenteweb zelf is ook te pingen. Het lijkt meer een "reclame"-onderzoek
voor hun seminar. Dat veel gemeentelijke websites wellicht gaten vertonen
geloof ik zo wel. Maar de gekozen onderzoeksmethode ligt wel erg voor de
hand.

- De versie van het besturingssysteem;
- De versie van de webserver;
- Overige diensten;
- Is het mogelijk de server te ‘pingen’;
- Aanwezigheid ‘third party’ scripts;
- Reacties van beheerders."

> [...]
> Gemeenten die de resultaten van het onderzoek willen
> ontvangen kunnen telefonisch contact opnemen met GemeenteWeb
> en krijgen de individuele resultaten gratis toegestuurd.
>
> Deelnemersdag
> Op 26 november organiseert GemeenteWeb een deelnemersdag
> voor gemeenten die in het teken staat van veiligheid en
> dienstverlening. Tijdens deze dag leren gemeenten onder meer
> hoe een hacker te werk gaat en hoe ze hier vooraf rekening
> mee kunnen houden bij de beveiliging van hun website. Voor
> meer informatie hierover klikt u op de link 'deelnemersdag'.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66