persbericht Irak

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Thu Nov 13 11:24:53 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<knip> (Henk schreef:)
> Welk(e) onderscheid(en) bedoel je, Bart?
>
> Vanuit het perspectief van de Irakees staan we (zeer)
> waarschijnlijk aan de verkeerde kant. De tolerantie jegens
> de Nederlanders moet eerder worden gezocht in; beter die,
> dan de Amerikanen zelf. Hoe hard we hier ook mogen roepen of
> denken dat onze intenties een andere zijn.
<knip>

Hmm. Het lijkt me dat er nog wel enig licht zit tussen het optreden van de
duitsers in Nederland in WO II en het optreden van de nederlanders in Irak,
dus onderscheidingsvermogen lijkt me wel relevant. Bijvoorbeeld alleen maar
dat de bezetting van Nederland een flagrante schending van het
internationaal recht was, om over het volgend optreden tegen de
burgerbevolking maar te zwijgen. Het nederlands optreden in Irak wordt
gesanctioneerd door UNSCR 1511, en ook de behandeling van de burgerbevolking
lijkt me een tikkie anders.....

Blijft ook de vraag _hoe_ we kunnen weten wat het perspectief van de Iraki
is. Dat Henk het zeer waarschijnlijk acht dat ze vinden dat we aan de
verkeerde kant staan zegt misschien meer over zijn stellingname dan over de
werkelijke gedachten van de Iraki. Lijkt me dat er maar 1 manier is om daar
achter te komen: ga erheen en vraag het ze. Vervolgens kunnen we dan wat dat
betreft praten over feiten, en niet over vooringenomen posities.

Martin Lentink