persbericht Irak

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Nov 13 11:14:41 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Alexander schreef sub alea in een reactie op de posting van Bart::

>  DAT is dus WALGELIJK. De Irakeze reaktie daarop is volstrekt legitiem.
>  Elk bezet volk (idem: Palestijnen, of destijds: Nederland) heeft het
>  recht om zich -op welke wijze dan ook- te ontdoen van z'n bezetter(s).
>  Als de Irakezen daartoe Nederlanders menen te moeten afslachten (per-
>  soonlijk denk ik dat het daar ZEKER van zal komen), dan hebben ze per
>  definitie groot gelijk. En dat heeft niets te maken met het voormalige
>  regime of met dat wij als Nederland zo vreselijk democratisch zouden
>  zijn en onze bedoelingen zo goed.

Maar Marc, zijn het de Irakezen, die zich deels zelf opblazen, of met
arabisch oliegeld gefinancierde moslimfanaten, die van de relatieve chaos in
Irak gebruik maken om zich tegen het aan Israel gelieerde Westen af te
zetten, en/of zijn het aanhangers van Sadam, die (vooruit, kromme
vergelijking, maar jij doet het ook)als de Duisters op 7 mei op de Dam nog
een laatste stuiptrekking lieten zien, en/of is het een andere
minderheidsgroepering? Ik krijg bij iedere reportage in krant of op de buis
de idee dat de gemiddelde Irakees (Ali Modaal) vrede wil, water en electra,
en een baan, en dat men bepaaldelijk opgelucht is, dat die mogelijkheden er
weer komen na het vertrek van Sadam. En als dat zo is, dan kan ik Bart zijn
primaire reactie goed begrijpen. Wat onverlet laat, dat de Irakezen zo gauw
mogelijk hun eigen land moeten gaan besturen, zonder dat het terugvalt in
een minderheidsdictatuur.

Groet,

Tjerk