Joop Wijn: eens of oneens?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Nov 11 21:55:18 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik vond het Volkskrant-verhaal erg duidellijk. In hoeverre de bladen een
persbericht hebben overgeschreven blijft wat vaag. Op zich klinkt de
belastinghervorming aardig. Maar ja, er blijft een probleem bij die
vraagfinanciering: gaan ouders net zoals bejaarden met een 'eigen budget'
wel shoppen bij creches? Kunnen ze dat wel gezien werk en ligging
bewaarplaats? Ach in een stad kan dat heus wel, maar in een
forensengemeente of een landelijk vluchtoord? En ach, als de creches door
bezuinigingen en hun private karakter onbetaalbaar worden los van of
ondanks de overheidssubsidie? Horen we de politiek dan babbelen van: ja dat
is uw eigen verantwoordelijkheid? Een laffe liberale truc...

Verder heeft die belasting naar draagkracht weer een typisch nadeel:
bevoordeling van huishoudens met opgroeiende kinderen (excuus vooraf: weet
weinig van belastingen) - of zie ik dat fout?

hv,u
------