Meer over de Irak-Leugens

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Nov 11 21:28:38 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

jasper.diekema at wanadoo.nl wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Jasper,

> Ja, maar wat hebben we daar dan aan??

Het is in elk geval een richting die perspectieven biedt
voor de huidige impasse ....

 > Kunnen we niet veel beter constructief
> reageren en zorgen dat de situatie daar snel stabiliseert i.p.v destructief
> roepen dat Amerika gelogen heeft en toch niets bereiken...

Constructief is; de bezetters daar weg en het 'gezag'
overdragen aan Irak en de VN.

Die kunnen gezamenlijk (nog) tot een aanvaardbare manier
komen om de problemen in Irak zelf op te lossen en een
democratisch bestuur te vormen.
VN en Irak nodigen mensen uit hen daarbij te komen ondersteunen.

De VS krijgt de schuld van het valselijk aanwenden van WMD's
om den (dwazen) oorlog te beginnen, maar er wordt met hen
een regeling getroffen over de kosten voor het verdrijven
van Saddam.

De VS (en de rest) krijgt een uitweg uit de impasse die
welke ze zelf gecreeerd heeft en verantwoordelijk voor is.
Amerika rekent zelf af met haar schuldigen daarvoor.

Irak en de VN (geen inmenging meer van de VS, tot nader
orde) die gezamenlijk het 'gezag' in Irak gaan vorm geven
met behulp van de wereldgemeenschap.

Van belang is dat de Irakezen het heft zelf weer in handen
kan krijgen en met in partner waarin ze (redelijkerwijs)
vertrouwen kan stellen. Dat lijk me een goede basis voor
stabiliteit.

Gezamenlijk regelingen treffen me een partner die
voortdurend de macht wil houden, en met één oog naar de
olievaten zit te kijken ?????  Dat wordt nooit wat .....

Henk Elegeert