Joop Wijn: eens of oneens?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Nov 11 18:36:12 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:

> Beste Bart,
>
> Ik ben het helemaal oneens met de heer Wijn.
>
> Belasting moet individueel worden geheven, en zo direct en eenvoudig
> mogelijk.
> Hoe jij wil leven, met of zonder een of meer partners en eventueel kinderen
> moet jij zelf weten.
> De belasting mag daar niets mee te maken hebben.
> Wij zij zelfstandige wezens die zelf bepalen hoe wij ons leven willen
> inrichten.
>
> Hofstra schijnt hier allerlei verstandige dingen over gezegd te hebben, maar
> daar hebben we nu niets aan.

> [...]

John, een sympathiek idee, zou eigenlijk ook mijn voorkeur zijn. Maar ga
je dan al die éénverdienersgezinnen dan een uitkering geven voor de niet
werkende partner?

En dat oerwoud van inkomensafhankelijke regelingen, laat je dat
doorzieken, of probeer je dat ook zo radicaal te vereenvoudigen
(afschaffen, ja, komen er een hoop woningen vrij door uitzettingen).

Zelfs met de visie die jij beschrijft John, denk ik dat je nog steeds
het beste een model kunt maken dat daarbij past en het systeem van Wijn
gebruiken om het uit te voeren. De computer van de belastingdienst kan
zonder problemen elk model aan wat we willen.

De werkelijkheid is namelijk gewoon ingewikkeld, en de werkelijkheid
goed waarnemen vormt de basis voor alle plannen.

We kunnen toch bezwaarlijk Balkenende II in de schaduw stellen voor wat
betreft bezuinigen op de minima.

Mensen kun je ook niet zomaar onder het bestaansminimum laten zakken, en
daar moet dus wat voor geregeld worden. Kinderen blijven duur, en als je
geld tekort hebt: dan maar van school halen om ze te laten werken? En de
zorgkosten, moeten chronisch zieken en gehandicapten maar in hun sop
gaar koken?

Bart