Joop Wijn: eens of oneens?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Nov 11 16:27:35 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> http://www.cisasite.nl/contentWijn.htm
> Cisa

Bedankt voor de links Henk, maar jammer dat niemand zelf op de
probleemstelling reageert. De problematiek is blijkbaar te belangrijk
voor de lijst :-(

Mijn commentaar:

Wat Cisa betreft, een belangengroep voor alleenstaanden, en dat merk je
ook in de verdraaiing die ze menen te moeten toepassen op wat Joop Wijn
in het interview stelt. Er wordt gestrooid met termen als onthutsend,
onzin, er wordt een hoop oud zeer opgerakeld. Beneden alle peil wat mij
betreft.

> http://www.parool.nl/artikelen/COL/1066713953335.html
> De macho's van Financiën

Karin Spaink schrijft een column, waaraan dus wat minder hoge eisen
gesteld mogen worden. Ook hier volop oud zeer over het CDA, en ook hier
de misvatting dat kinderen speeltjes van de ouders zijn, voor wie de
staat geen enkele verantwoordelijkheid heeft. Kinderen zijn geen
objecten, het zijn mensen, burgers van ons land, onafhankelijk van in
welk gezin ze toevallig geboren zijn.

Op Wijn's bekende citaat:

"Er moet niet worden gekeken naar iemands bruto inkomen, maar naar
iemands besteedbare inkomen. Er moet rekening worden gehouden met de
onvermijdbare uitgaven die mensen hebben. Als een alleenstaande
veertigduizend euro verdient en een echtpaar met drie kinderen ook, vind
ik dat de alleenstaande meer belasting moet betalen."

schrijft ze: "Wat een curieus argument. De buitengewoon onvermijdbare
kosten van een huis zijn verhoudingsgewijs lager voor stellen, die
immers met twee personen de huur of hypotheek kunnen opbrengen. Wie
alleen woont, heeft net als een gezin een koelkast nodig, maar kan die
aanschaf met niemand delen.".

Hoezo, woont een gezin goedkoper dan een alleenstaande? Kan een gezin
voor dezelfde 40000 euro meer kopen dan de alleenstaande? Elke logica
ontbreekt. Okee, in een column mag dat.

Serieuze argumenten zijn er alleen niet in te vinden. Wel een hoop
beschuldigingen.

> http://home.wanadoo.nl/verpel/geld/205cisalvrk.html
> Wat doen politieke partijen voor alleenstaanden?

Een overzicht van de standpinten van politieke partijen onder de titel :
"Wat doen politieke partijen voor alleenstaanden?"

Ik denk dat een nog nader in te vullen draagkracht-model zoals in Wijn's
voorstellen nodig is, een uitgelezen mogelijkheid biedt om eventuele
bestaande onrechtvaardigheden jegens alleenstaanden over het voetlicht
te brengen en te corrigeren. Als een alleenstaande relatief hogere vaste
lasten heeft dan corrigeert een juist model hiervoor. De kinderbijslag:
model houdt rekening met die inkomensbijdrage. Enzovoort. Iedereen tevreden?

Bart Meerdink