Zwak van waarde

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Nov 11 00:04:08 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Olav Lavell wrote:

> Kijk eens aan. Een poging tot humor? En nog wel om mijn persoon?
>
> Dat kan natuurlijk helemaal niet, en ik zal mijn trouwe lakei Jan Peter
> daarom verzoeken eens een hartig woordje met u te "wisselen"!
>
> (de man wisselt wat af, is dat iemand al eens opgevallen?)
>
> En serieus: mag ik je eens verwijzen naar het bulletin board op
> <http://cgi.nrc.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000148>?
>
> Daar staan enorm veel reacties (op de onderhavige "kwestie") die mij
> gewoon rechtstreeks uit het hart gegrepen zijn. Ik hoef geen moeite meer
> [...]

Ik heb even gekeken, dat NRC-forum heeft meer weg van een meute hyenas
die zich op Balkenende en Donner stort.

Nou zijn het twee van mijn minst favoriete politici, maar het recht van
vrije meningsuiting werkt naar twee kanten: je mag ook aangesproken
worden op wat je zegt, zelfs als je je op het heilige labeltje 'satire'
beroept.

Het is een misverstand dat onder het mom van een grapje alles okee is
wat je maar zegt. Racistische of antisemitische grapjes bijvoorbeeld
kunnen niet. Dingen suggereren die niet waar zijn is ook fout. En wie
daarover valt kun je niet zomaar van gebrek aan humor betichten.

En dat brengt me op wat Donner zegt: "Het meest venijnig wordt het
natuurlijk als het de indruk wekt van werkelijkheid zijn, maar fictie
is. Het tweede is natuurlijk ook het belachelijk maken. Je kunt alles
belachelijk maken. Alles wat zwak van waarde is, kun je belachelijk
maken. Liefde, trouw, vertrouwen - je kunt het allemaal belachelijk
maken.". Einde citaat. Dat is best zinnig wat hij zegt.

Wel heb ik de indruk dat wat hij zegt over werkelijkheid en fictie
verkeerd geinterpreteerd is: Het is niet dat het publiek werkelijkheid
en fictie slecht uit elkaar kan houden, maar het punt is dat je ook in
de context van satire de waarheid geweld kunt aandoen, een vals beeld
van iemand kunt creëren wat blijft hangen, zeker als het maar genoeg
herhaald wordt.

Satire moet namelijk een flinke portie werkelijkheid bevatten, dat is de
conventie waar de kijker vanuit gaat.

Bart Meerdink