Irak motie voldoende ondersteund!

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Nov 7 19:35:43 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

De Amerikaanse media zijn de afgelopen maand gelukkig een stuk
kritischer geworden over de Amerikaanse aanwezigheid in Irak. Uiteraard
vanwege het voortdurend oplopen van het aantal gesneuvele Amerikaanse
soldaten (met de helikoptercrash als dieptepunt), maar zeker ook vanwege
de steeds meer toenmemende media-andacht voor de Democratische primaries
en het onverwacht goed presteren van Howard Dean en de komst van Wesley
Clark, twee (gematigd, maar toch) critici van de oorlog tegen Irak.
Het begint ook steeds duidelijker te worden dat de Amerikaanse publieke
opinie het niet lang zal accepteren dat zoveel Amerikaanse soldaten
(waarvan velen hun civiele baan hebben opgegeven om naar Irak te gaan)
zo lang in Irak moeten verblijven, zeker niet als er dagelijks doden en
gewonden blijven vallen. En dat terwijl ook zo'n beetje iedereen hier
wel inziet dat Saddam helemaal geen (accute) bedreiging voor de
veiligheid van de VS was. En daarbij komt dat zelfs de Amerikaanse media
niet meer kunnen volhouden dat de Irakezen de invasiemacht als
bevrijders zien. Behalve op Fox News en de Bush Administration heeft
iedereen het hier gewoon over een 'occupation' van Irak, zelfs
republikeinse volksvertegenwoordigers... Ook de vergelijking met Vietnam
hoor je hier steeds vaker.

Het zou mij dan ook niet verbazen als Bush binnenkort besluit dat ze
Irak komend voorjaar of zomer (in ieder geval voor de verkiezingen in
het najaar) maar eens moeten gaan verlaten. Mijn inschatting is dat ze
weinig waarde zullen hechten aan de vorming van een democratisch
functionerende Iraakse overheid, maar vooral aan een pro-Amerikaanse,
zeg maar zoals in Afghanistan.

Europa moet mijns inziens reeds anticiperen op een dergelijke 'move' van
Bush. Mijn aanbevelingen:
- Sta niet vrolijk te springen en met zakken geld te zwaaien als Bush
eindelijk (maar veel te laat) een belangrijke rol van de VN ziet. Eis
daarentegen van de VS en hun 'allies' een vergoeding voor de noodhulp en
een fikse schadevergoeding voor de families van omgekomen en gewond
geraakte Irakezen en voor de herstelkosten van de infrastructuur.
- Eis het opstellen van korte- en langetermijnsplannen voor
democratisering van alle lagen van de Iraakse samenleving, onder leiding
van de VN en met volledige instemming van de door de VS geinstalleerde
'overgangsregering' van Irak.
- Eis het herverdelen van de contracten voor oliewinning en constructie,
met garanties voor mededinging en participatie van Irakezen.
- Eis volledige medewerking van de VS voor een VN onderzoek naar
waarheidsvinding. Hoe kan het toch zijn dat er zoveel onzin is
aangedragen als 'bewijzen' om deze oorlog te rechtvaardigen. De VS is
dit schuldig aan de VN, maar zeker ook aan de Irakezen.
- Verken de mogelijkheden van het instellen van een 'Truth and
Reconcilliation Commission' naar het voorbeeld van Zuid-Afrika om de
diepen wonden die het Saddam regime hebben achtergelaten zoveel als
mogelijk te helen zonder in escalerende acties van revanche te
vervallen.

Groeten,
Mark Giebels