Steun voor D66 motie gevraagd ivm Irak oorlog

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Nov 5 15:40:35 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Het gaat me me om de essentie. Voor mij ligt die in:
>
> * vaststelling dat de aanval op Irak juridische en feitelijke basis ontbeert (leugens en bedrog vanuit Eashington en london)
> * deelname aan deze coalitie dus verwerpelijk is
> * observatie dat de situatie met de dag verslechtert, en dat er dus iets moet gebeuren
> * acceptatie van het feit dat de inval heeft plaatsgevonden en dat we dus niet kunnen weglopen: Irakese bevolking heeft hulp nodig!
> [...]

Het eerste deel van je motie vind ik okee, met de aantekeningen:

"in een toenemende politieke en militaire onmogelijke situatie dringt"
dit loopt niet lekker.

"... steun aan deze oorlog in militaire of politieke zin in het licht
van het bovenstaande afkeurenswaardig is" -> wat mij betreft liever:
"niet aangewezen is". Niet onnodig polariseren naar CDA+VVD.

Wat betreft het tweede deel bevallen me je bovenstaande formuleringen
veel beter, want ze zijn veel constructiever.

Dus: aanwezigheid slechts gewettigd in het kader van een UN-vredesmacht,
met snelle overgang naar democratisch zelfbestuur.

Het laatste eventueel aanscherpen op de manier van de Gelderland-motie.

Ik lees je volgende versie wel.

Bart Meerdink