Steun voor D66 motie gevraagd ivm Irak oorlog

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Wed Nov 5 15:21:21 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<knip>
> Klopt, maar er is wel een verschil tussen een congresuitspraak (voor
> zover gedaan na de laatste verkiezingen) en het verkiezingsprogramma.
> Het verkiezingsprogramma en eerdere congresuitspraken lagen er op het
> moment dat een volksvertegenwoordiger gekozen werd, dus daarmee is hij
> gebonden aan de kiezers (en dus ook aan de leden, die dat programma, die
> uitspraken en de kieslijst immers hebben vastgesteld).

Klopt, maar in dit geval zijn er wel degelijk _voor_ de verkiezingen
duidelijke uitspraken gedaan. D66 was tegen unilateraal optreden en vond dat
meer diplomatieke mogelijkheden nog niet waren uitgeput, en pleitte voor
groter respect voor het internationaal recht. Daar grijpt dit op terug...

<knip>
> Een en ander wordt trouwens veel eenvoudiger met directe democratie en
> een meer op personen gericht kiesstelsel (meer ruimte voor
> diversificatie voor de kiezers, en daardoor weer voor de
> volksvertegenwoordigers). Daarom ben ik daar ook zo voor.

En daar zijn we het dus hartgrondig over eens! Maar die situatie is er nu
(nog) niet, en dus zitten we met op basis van een partijprogramma door
partijleden gekandideerde parlementariers, die vervolgens niet op
persoonlijke titel (niet echt) zijn gekozen.

> Nee, maar het is dus het enige wat de statuten én de Grondwet formeel
> toelaten, ik kan daar ook niets aan doen. Daarom kies ik zelf bij moties
> dus altijd voor een formulering als "dringt er bij de ...-fractie (met
> klem) op aan dat...". Dat heeft in de praktijk dezelfde waarde als een
> opdracht.
>
> Wat een ontzettend hoog D66-gehalte heeft deze discussie weer
> trouwens...

Tsja...
Waar ging het ook alweer over, behalve over de procedure? ;-)

Martin