files en huisvesting

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Nov 5 12:43:07 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Die zijn toch ook via bussen - speciaal voor
> woon-werkverkeer - te bereiken, Ger?

Dat je voorstelt om die bussen weer in te voeren is een mooie droom maar de
realiteit is even anders toch? Het huidige kabinet gaat verder bezuinigen op
ook het OV en we moeten constateren dat D66 het daar mee eens is als lid
ervan.

>  > Probeer maar eens op een industrieterrein te komen
>
> Met de woon-werkverkeerbus, Ger. Gewoon opnieuw invoeren.
> Een grotere vorm van carpoolen ....

Dat worden dan heel veel bussen met de huidige vereiste flexibiliteit van de
werknemers met veel onregelmatige werktijden, werken als er werk is en
werken tot het af is.

> Ah, het staat hier al.
> Het is geen optie om in Venlo zelf te gaan wonen, Ger?

Voor mij zou het niet nodig zijn maar ik kan me niet voorstellen dat de
helft van dorpen als Tegelen, Belfeld, Reuver, etc. allemaal in Venlo moeten
gaan wonen. Op de eerste plaats zijn er geen vrije woningen en willen mensen
niet allemaal in een stad wonen. Maar ook vanuit de stad is het veroer naar
de industrieterreinen minimaal.

> Gevolg van de herindeling, Ger?

Onder andere ja, In de kleinere plaatsen zijn door de herindeling veel
voorzieningen weggevallen en tegelijkertijd het geprivatiseerde OV
verminderd.
Vertel mij maar eens hoe mensen bv naar het ziekenhuis moeten komen vanuit
een dorp waar geen of op verkeerde tijden OV is. En het ziekenvervoer gaan
we ook nog fors inkrimpen en betalen kunnen het velen zelf niet.

> Nou nee, dat zie ik nog niet. Veel werkzaamheden zouden
> dichter bij de woongebieden kunnen. Veel werk zelfs in het
> woongebied. Denk aan administratief werk.
> Veel bedrijven zouden zelfs heel veel voordeel kunnen halen
> in spreiding en kleinere werkplaatsen.

Administratief werk is slechts een klein deel van het werk.
Maar ik heb het over de mensen op de werkvloer.
Noem die voordelen eens? Veel heen en weer getransporteer met producten.
Weer veel vrachtverkeer in de woonkernen?

>  > De meeste
>
> Maar Henk stelde nu toch juist voor dat het binnen loop of
> fiets afstand bereikbaar moest zijn. Wat is daar dan op tegen?

Daar is niks op tegen maar volkomen buiten de realiteit. Zeker met de
huidige regering.

> Ha Ger, dus je bent het met me eens dat we een centraal
> systeem moeten hebben waar we op loopafstand heen kunnen en
> dat je brengt waar je wilt? Alles weer binnen loop afstand
> bereikbaar. Alles ondergronds, of wil jij van de
> bomenrijen om de dubbeldeks te verbergen?

Leuke droom, ook al eens bekeken wat dat zou gaan kosten?
Wat noem jij loopafstand? En dat voor iedereen in Nederland, ook het
platteland? En dat met een frequentie van 15 minuten of zo?
Dus we gaan heel Nederland onderkelderen? Een soort nationale Metro?
Droom maar lekker verder hoor.

> Dat - in weer en wind - behoeft nog een oplossing.

We schaffen het slechte weer af? Net zo realistisch als deze voorstellen
dus.

> Niet een onbelangrijk aspect....

Dat dacht ik maar, of de loonkosten maar drastisch verhogen?????

> Nou Ger, ik dacht toch echt dat Henk een goed voorstel deed.
> Hoe een en ander zijn beslag moet krijgen staat nog open
> voor invulling.

Het is maar wat je een goed voorstel noemt. Een voorstel die een invulling
behoeft die waarschijnlijk niet haalbaar is noem ik een droom.
Het is een te makkelijke voorstelling van zaken om te stellen dat de meeste
mensen een vaste werkplek hebben, dan wordt er vergeten dat er ook heel veel
zijn die dat niet hebben en ook geen vaste werktijden.
Om er maar een paar te noemen, Logistiek, de bouw, beroepsgoederenvervoer,
en zo nog velen.
Wellicht handig om eens te bedenken dat er aan een dergelijk voorstel nog
veel meer facetten vastkleven en de wereld is groter dan je eigen situatie
en woonplaats.