Steun voor D66 motie gevraagd ivm Irak oorlog

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Wed Nov 5 13:35:06 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink schreef:

> Natuurlijk worden parlementariers gekozen door de
> kiezers, zonder last of ruggespraak. Maar dat gebeurt
> wel op basis van een programma van een politieke partij.
> En een congresuitspraak van die partij telt dus
> mee, zoals je zelf al constateerde.

Klopt, maar er is wel een verschil tussen een congresuitspraak (voor
zover gedaan na de laatste verkiezingen) en het verkiezingsprogramma.
Het verkiezingsprogramma en eerdere congresuitspraken lagen er op het
moment dat een volksvertegenwoordiger gekozen werd, dus daarmee is hij
gebonden aan de kiezers (en dus ook aan de leden, die dat programma, die
uitspraken en de kieslijst immers hebben vastgesteld).

Bij een congresuitspraak ná de verkiezingen ligt dat dan weer iets
genuanceerder, omdat de kiezers daar geen weet van konden hebben op het
moment dat ze hun stem uitbrachten. En dan speelt inderdaad het
mechanisme mee wat jij schetste, dat de leden het betreffende fractielid
weer op de lijst moeten zetten etc. Op dat moment heb je het echter over
voorspellingen (wat zullen kiezers/leden ervan vinden als ik dit
wel/niet uitvoer), maar ook, in ernstige gevallen, over het eigen
geweten (waarbij je dus bewust het risico neemt dat je later niet
herkozen wordt op de lijst/zetel als de leden/kiezers op dat punt een
andere afweging maken). In zo'n geval heb je het dus over "zwaarwegend
meenemen" van de mening van het congres maar niet over een expliciete
opdracht. Maar nogmaals, situaties waarin zo'n conflict ontstond ben ik
de afgelopen jaren dus nooit tegengekomen.

Een en ander wordt trouwens veel eenvoudiger met directe democratie en
een meer op personen gericht kiesstelsel (meer ruimte voor
diversificatie voor de kiezers, en daardoor weer voor de
volksvertegenwoordigers). Daarom ben ik daar ook zo voor.

> Het opdragen van uitvoering van politiek beleid aan een
> bestuur heeft geen enkele zin.

Nee, maar het is dus het enige wat de statuten én de Grondwet formeel
toelaten, ik kan daar ook niets aan doen. Daarom kies ik zelf bij moties
dus altijd voor een formulering als "dringt er bij de ...-fractie (met
klem) op aan dat...". Dat heeft in de praktijk dezelfde waarde als een
opdracht.

Wat een ontzettend hoog D66-gehalte heeft deze discussie weer
trouwens...

Herman Beun       kandidaat lijsttrekker Europees Parlement
Herman at 2voorD66.nl                  http://www.2voorD66.nl/
-> Europese nieuwsbrief: http://www.2voorD66.nl/nieuwsbrief
-> Stem ook even in de web-poll:   http://www.d66.nl/ep2004