Steun voor D66 motie gevraagd ivm Irak oorlog

Wed Nov 5 10:30:04 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb kennis genomen van de moties van Hein van Meeteren
<heinwvm at CHELLO.NL> en Albert Willemsen <awillemsen03 at FREELER.NL>
(namens D66-Gelderland) inzake Irak.

Persoonlijk kan ik mij inhoudelijk wel vinden in de moties maar
ik denk dat ze veel te ver gaan om te worden aangenomen en mocht
dat toch gebeuren, dan zullen ze zeker niet worden uitgevoerd.

--> Is het niet beter om na een aantal overwegingen te concluderen
    dat de aanwezigheid van buitenlandse troepen -waaronder Neder-
    landse- als 'een bezetting- met alle consequenties van dien'
    moet worden beschouwd ?

Beide moties gaan daar nu al van uit (daar ben ik het inhoudelijk
zeker mee eens -ik was zelfs de eerste die op de D66-lijst gewag
maakte van een bezetting van Irak, ik was zelfs de SP voor) maar
formeel-logisch bezien is het onjuist: men mag het woord 'bezet-
ting' niet in de overwegingen betrekken: een dergelijke kwalifi-
catie mist nu elke grond, het wordt er (laten we eerlijk wezen)
met de haren bijgesleept.

Zoek daarom naar overwegingen die onontkomelijk leiden tot de con-
clusie (en dus tot een uitspraak van het D66-congres) dat er in
de kwestie Irak uberhaupt spake zij van 'een bezetting'. Als men
dat voor mekaar weet te krijgen (en dat moet op zich wel kunnen),
dan heb je al heel wat weten te bereikem. De logica dicteert dan
immers datgene dat thans verwoord zij in beide moties. En dan krijg
je vanzelf je zin.

Een uitspraak 'dat het onwenselijk zij dat de Nederlandse troepen
door een nieuw cohort worden afgelost' zou ook al een hele verbete-
ring zijn.

Over een bidgekke Bush hebben we immers toch niets te zeggen...

Marc Fluks, Amsterdam