Steun voor D66 motie gevraagd ivm Irak oorlog

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Wed Nov 5 10:23:46 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ha John, deze motie gaat minder ver, en suggereert nog steeds politieke
steun. Ik streef > naar een scherper standpunt.
> Ze kunnen overigens zeer wel beiden in stemming worden gebracht,
>
> Steun je me?
>
> Groet, Hein

Beste Hein,

In september en oktober 2002 heb ik Boris Dittrich lastig gevallen met mail
over de in mijn ogen te kort schietende kijk van D66 op het
vluchtelingenprobleem en daarmee samenhangende de buitenlandse politiek van
Nederland.

Ik schreef hem o.a.:

"Het grootste aantal vluchtelingen wereldwijd komt nu uit Afganistan.
Interne verdeeldheid, Russische bezetting, bemoeienis van Amerika, Pakistan
en andere landen uit het Midden Oosten hebben een in 1975 nog betrekkelijk
vredig, onderontwikkeld, arm maar trots en onafhankelijk "sprookjesland"
veranderd in een wetteloos, onderwijsloos, berooid en totaal verwoest,
geheel van westerse hulp afhankelijk oefenterrein van de Amerikaanse
defensie.
Het wordt tijd dat wij ons realiseren dat het vluchtelingenprobleem mede
door onze politiek wordt veroorzaakt."

"Onze mogelijkheden om vluchtelingen op te vangen hebben geen enkele relatie
met de werkelijke behoefte aan opvang van vluchtelingen in de wereld. Dit is
de belangrijkste tekortkoming van ons vreemdelingenbeleid."

"Naast de verschaffing van noodhulp zou gedacht moeten worden aan de
vestiging van een eigen bestuur of zelfs deelstaten in kampen of gebieden.
Dit creëert naast allerlei praktische problemen in en rond zo'n gebied ook
geheel nieuwe staatkundige vraagstukken in de VN, waarin nu nog niet wordt
voorzien. Indien deze zaken niet in VN-verband kunnen worden geregeld, moet
een ander bondgenootschap zich hiermee belasten. De nu beschikbare
institutionele middelen voldoen niet en het is noodzakelijk om de VS niet
alleen zijn gang te laten gaan. "

Ik kreeg overigens geen antwoord van Boris.

Op 20 december 2002 mailde ik naar de lijst:

"In het NRC Handelsblad stond woensdag 18 december een aardig artikel van
Joris Luyendijk. De Egyptische commentator Muhammed Sid Ahmed laat hem zien
welke treurnis een Amerikaanse orlog tegen Iraq zal brengen. Economische
crisis in de regio, miljoenen vluchtelingen, Israëlische acties in Libanon
en verdrijving van Palestijnen naar Jordanië, bij succes verdere Amerikaanse
acties in Syrië en Libië en als het aan Amerika ligt in Iraq een Saddam
Light.
Mijn idee is dat Nederland zich niet alleen met de wapenhandel moet bezig
houden. Laten we eens een grote mond opzetten tegen onze grote broer.
Misschien maken we dan het verschil."

Jij zegt dat jou motie verder gaat en dat je naar een scherper standpunt
streeft.
Ik vind dat de motie te weinig rekening houdt met de situatie in Iraq. Hoe
moet het daar nu verder? Gewoon weglopen lijkt mij niet de beste oplossing.
Wil je de tekst nog aanpassen?

Groeten,

John Wijsmuller

Het congres van D66 in vergadering bijeen op 22 november 2003 in het MECC te
Maastricht
overwegende dat de oorlog van de Verenigde Staten in en tegen Irak
aangevangen en gecontinueerd is op basis van onjuiste informatie, en zonder
expliciete toestemming van de Verenigde Naties, in het bijzonder van de
Veiligheidsraad,

dat deze oorlog derhalve zowel rechtsgrond als feitelijke grond mist,

bovendien constaterende dat de oorlog zowel de Verenigde Staten als hun
bondgenoten in een toenemende politieke en militaire onmogelijke situatie
dringt,

van mening dat steun aan deze oorlog in militaire of politieke zin in het
licht van het bovenstaande afkeurenswaardig is,

draagt het Landelijk Bestuur op om publiekelijk het standpunt in te nemen
dat de partij D66 deze oorlog zowel militair als politiek niet wenst te
steunen, en slechts strikt humanitaire steun aan de door het oorlogsgeweld
in het nauw gedreven Iraakse bevolking als enig mogelijk vorm van steun
vanuit Nederland kan accepteren

en gaat over op de orde van de dag.