Politiek steekspel

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Nov 4 10:52:40 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Wat mij betreft ging het niet om Mabelgate, Bart, maar om
> onze democratie en hoe er wordt omgegaan met verantwoording
> afleggen tegenover de TK en de kiezer.
>
> Ik heb veel (mogelijk - toch nog - niet alles) gelezen en
> gezocht naar een plausibele verklaring voor het niet
> indienen van die toestemmingswet. Velen verklaren het daar
> mee eens te zijn, maar nergens staat omschreven waarop dat
> gebaseerd is.
>
> Dat heeft m.i. niet zoveel heel veel met Mabelgate te maken,
> toch?

Och, ik denk dat het prinselijk paar zich teruggetrokken heeft door de
ontstane commotie en dat daarmee de kous af was.

[knip]

> Dus jij bent (ook) niet zo blij met D66 in deze regering?

Op zich niet. Maar ik geloof niet zo in het oppositie op je (vermeende)
gelijk zitten te broeden tegenover een echt rechts kabinet. Zelfs
CDA-PvdA zou voor mij waarschijnlijk slechter zijn geweest dan dit
kabinet, gezien de regelzucht vd PvdA en wat ik tot nu toe van ze gezien
heb.

> Om zijn plannen om de belastingen tot een (inkomens)
> instrument te maken, Bart?

Om z'n speech van 17 okt'03 (zie http://www.joopwijn.nl en dan speeches)
daar was ik het mee eens, en dat onderwerp lijkt ook zijn prioriteit.

Belastingen zijn toch al sinds jaar en dag hèt inkomens instrument bij
uitstek? Weg met al die aparte regelingetjes die met elkaar alleen maar
bureauctratie en de armoedeval veroorzaken.

Misschien gaat dat ten koste van ICT waar hij dan blijkbaar minder
affiniteit mee heeft (en dan kan hij er ook maar beter vanaf blijven),
jammer dan, dat moeten ander bewindslieden dan maar naar zich toe trekken.

Overigens, spam regel je niet zomaar even bij wet, als het misbruik van
protocollen (valse return-adressen) en het met virussen kapen van
Windows-PC's aangepakt wordt zijn we al een stuk verder.

> Van Joop herinner ik me weinig dat me positief zou stemmen
> over hem, in tegendeel. SPAM is nog steeds niet strafbaar en
>  bij EZ terecht gekomen, waardoor er een vermeend
> economisch belang mee gediend zou zijn. En heeft ie websites
> in het leven geroepen waar niemand op zat te wachten.
>
> ICT was in het vorige kabinet voor een belangrijk deel bij
> hem komen liggen en is het ontzettend stil geworden rond
> deze thema's sindsdien.
>
> En dat terwijl D66 de kenniseconomie hoog in haar vaandel
> [...]

Tja, papier is geduldig, maar als ergens de tijd genadeloos mee
afrekent, dan zijn het vage plannen, zonder concrete, gemotiveerde
maatregelen.

Bart Meerdink