files en huisvesting (was: Dat komt ervan: gebrek aan visie)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Nov 4 10:16:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Bart, voor zover ik het overzie is er slechts sprake van
> piekgebruik van de autosnelwegen op bepaalde tijden, waar in
> zijn algemeenheid de files voordoen. Zodra men over zou gaan
> tot wat meer spreiding van aanvangstijden van werkzaamheden
> (we hebben immers een 24-uurs economie) zou al veel
> filevorming voorkomen kunnen worden.

Dat proces heeft zich voor een goot deel al voltrokken, de files zijn al
behoorlijk 'uitgesmeerd' over de dag.

> Als daarnaast het file-rijden (let wel!! rijden) zou kunnen
> worden ingevoerd - aangestuurd door computers (in auto's en
> langs wegen, en centrales) (waar hebben we die dingen anders
> voor) - kan er een snellere doorstroming worden bereikt.
> Bovendien kan een dergelijk systeem knelpunten vooraf
> berekenen (kennisdatabases) en alternatieven routes of
> snelheden voorschrijven - of dwingend opleggen - om de
> doorstroom te 'garanderen'.

Ja, ik denk dat er veel mogelijkheden liggen in de sfeer van de
'verkeers-bloedsomloop' beter managen:

- De aardige posting van Glenn Mellonius over het sneller laten oplossen
van files door de voorkant ervan te versnellen.
Ook het terugdringen van snelheidsverschillen (beter bepalen en aangeven
van optimale doorstroomsnelheid, evt per rijbaan) in het verkeer kan
'turbulenties' verminderen.
- De algemene klacht over de overdreven impact van ongelukken door het
niet voortvarend genoeg opruimen van de troep. Een fikse boete voor de
schuldige zou wellicht ook de verkeers-discipline op de snelweg stimuleren.
- Toerit-dosering, al genoemd.
- Geautomatiseerd file-rijden m.b.v. afstand-sensors en rit-sturing
m.b.v. data over verkeer en wegen, zoals jij hier aangeeft. Maar voor
iedereen zoiets heeft..

Blijft natuurlijk het probleem dat hoe beter de oplossing, hoe meer
extra verkeer aangezogen wordt. Maar ja, daar worden de mensen blijkbaar
gelukkiger van (als je in de vrije markt gelooft: het systeem vindt een
nieuw optimum).

[knip]

Ik zei ook *voor mij*, en wishfull thinking is gezond :-)

[knip]

Bart