files en huisvesting

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Nov 3 22:16:09 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John, een mooie en overzichtelijke posting over jouw visie.

Een poging om de verschillende visies op één lijn te zetten:

De steeds grotere vervoersbehoefte, en de woon-werkverkeer component
daarin, is de resultante van de 'onzichtbare hand' van onze vrije markt
die alle tegenstrijdige belangen via geld met elkaar in evenwicht brengt.

Waar we kosten - in welke vorm dan ook - zien verschijnen is dat:
- ófwel omdat alle andere keuzes door de gemiddelde burger minder
aantrekkelijk bevonden worden,
- ófwel omdat de kosten (óf de baten) niet teruggevoerd worden op het
individu (bureaucratie, vandalisme, milieu, eindige hulpbronnen, 'the
tragedy of the commons': zie
http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/162/3859/1243 zoek kopje
'Tragedy of Freedom in a Commons').

Er zijn altijd talloze aangrijpingspunten in het systeem om kosten, van
welke aard dan ook, in ons geval dus alle kosten die verband houden met
de toegenomen vervoersvraag, te verminderen.

Jij hebt als aangrijpingspunt gekozen het verminderen van de woon-werk
afstand, ik koos voor efficienter auto-gebruik, Lenny heeft een voorkeur
voor meer wegen. Dan zijn er nog de elctronische werkplek thuis, beter
openbaar vervoer, 4-daagse werkweek, enz. Je kunt ook nog proberen de
werkelijke maatschappelijke kosten beter terug te voeren tot de
individuele burger.

De vraag is dus, waar is het 'laaghangende fruit' dat met de minste
inspanning het meeste oplevert.

Bart