Boris' formatienieuws: D66-congres stemt in met hoofdlijnenakkoord

Mon May 19 14:21:51 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

---------- Forwarded message ----------
Date: Mon, 19 May 2003 13:10:47 +0200 (MEST)
From: Boris' formatienieuws <formatie-nieuws at d66.nl>
To: "fluks at science.uva.nl" <fluks at science.uva.nl>
Subject: D66-congres stemt in met hoofdlijnenakkoord

Het congres is achter de rug en dus kan het kabinet CDA/VVD/D66 geformeerd
worden. Het was voor D66 een historische dag. Een kleine 1700 leden (1690 om
precies te zijn) waren gisteren naar Rotterdam gekomen om te discussiëren over
regeringsdeelname aan een liberaal-christelijke coalitie. En ze stemde, tot
mijn verbazing,  heel massaal in met regeringsdeelname. Bij geen enkele andere
politieke partij gebeurt zoiets. Ik ben op zo'n moment echt trots op de
democratie.

Samen met Thom de Graaf en Bert Bakker heb ik aan het congres veel kunnen
vertellen over het hoe en waarom van het hoofdlijnenakkoord. We hebben
duidelijk kunnen maken dat het dualisme de ruimte heeft en dat ook wij sommige
afspraken uit het akkoord lastig vinden. Maar we staan voor onze handtekening
en dat verwacht ik ook van VVD en CDA.

Morgen is in de Kamer het debat met de informateurs. Het begint even na 13.00
uur en wordt rechtstreeks uitgezonden op de televisie. Ik hoop dat het ook een
debat op hoofdlijnen wordt en dat er iets doorsijpelt van de zo geprezen nieuwe
politiek. Een scherp debat waaruit de standpunten duidelijk naar voren komen.
Geen gemekker op de vierkante centimeter, geen jargon en wat mij betreft hoeft
het ook geen nachtwerk te worden. Ik verheug me erop.

Boris Dittrich