Achter de fractie!

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon May 19 14:07:13 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, May 19, 2003 at 01:05:46PM +0200, jasper.diekema at wanadoo.nl wrote:
  > REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
  >
  > Oei oei,
  >
  > Was jij een van die mensen die echt heel zuur bleven zitten??

  Ik was ook een van die mensen, hoor Jasper. En dat was niet zuur,
  maar ik vond het overdreven om een lange staande ovatie te houden
  naar aanleiding van het goedkeuren van het akkoord. We doen mee omdat
  dat de minst slechte optie lijkt in moeilijke tijden wanneer we een
  voldoende aantal zaken uit ons programma gedaan krijgen, dat is iets
  anders dan gaan staan juichen. Maar goed, dat de fractie elkaar
  feliciteert lijkt me niet meer dan logisch en de zaal zal wel behoefte
  hebben gehad aan een ontlading, dus a la...

  Overigens heb ik, voor wie het weten wil, tegen de tegen-motie gestemd
  (al was het maar omdat er geen enkele inhoudelijke overweging in stond)
  en me bij de LB motie slap onthouden. Het was op dat moment immers ook
  al volkomen duidelijk wat de uitslag zou zijn, anders had ik wel
  voor gestemd. Ik blijf (met Fritz) een wat ongemakkelijk gevoel houden
  bij de figuur waarin de leden na een onderhandelingstraject het land
  nog met 'afschieting' kunnen opzadelen. Maar het feit dat de fractie
  zich uitgebreid verantwoorde voor het traject was natuurlijk uitstekend.
  Het geeft tevens voor alle leden inzage in de argumentatie waarmee die
  leden dan weer het land in kunnen, er is immers vast nog een hoop
  uit te leggen.
  Verder vond ik dat de fractie in het algemeen in goed verhaal had. Door
  het dunne akkoord zijn er veel vrije kwesties waar een eigen standpunt
  kunnen kiezen, en in een aantal zaken hebben we erger (want rechtse
  kamermeerderheid) voorkomen (zoals die 14 jaar grens legitimatieplicht).

  Die 700mln onderwijs blijft voor mijn gevoel op het randje, het
  begrotingstekort 2007 is uiteindelijk -0,5%, dat kan ik billijken daar
  dat als ik me niet vergis ook een europese grens is. Bij het eigenrisico
  ziektekosten heb ik vragen maar dat is wel iets uit ons programma.
  Borssele vind ik moeilijk maar ik heb geen antwoord op het kostenplaatje
  en het afzien van modificatie is in elk geval vastgelegd. En wellicht
  zijn enkele pijnpuntjes in de sociale zekerheid nog
  onderhandelingsruimte bij het bewerkstelligen van een sociaal akkoord
  (eigen interpretatie).

  Groeten,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |