Achter de fractie!

Jasper Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Mon May 19 14:25:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Citeren Henk van Lingen <henk at vanlingen.net>:

> [...]
>   naar aanleiding van het goedkeuren van het akkoord.We doen mee omdat
>   dat de minst slechte optie lijkt in moeilijke tijden wanneer we een
>   voldoende aantal zaken uit ons programma gedaan krijgen, dat is iets
>   anders dan gaan staan juichen. Maar goed, dat de fractie elkaar
>   feliciteert lijkt me niet meer dan logisch en de zaal zal wel behoefte
>   hebben gehad aan een ontlading, dus a la...
>
>   Overigens heb ik, voor wie het weten wil, tegen de tegen-motie gestemd
>   (al was het maar omdat er geen enkele inhoudelijke overweging in stond)

Tja... toch wel een beetje jammer hoor Henk. Maar goed, die vrijheid heb je. Je
had ook tegen kunnen stemmen omdat je zag dat de meerderheid toch wel voor zou
stemmen.

Het was op dat moment immers ook
>   al volkomen duidelijk wat de uitslag zou zijn, anders had ik wel
>   voor gestemd. Ik blijf (met Fritz) een wat ongemakkelijk gevoel houden
>   bij de figuur waarin de leden na een onderhandelingstraject het land
>   nog met 'afschieting' kunnen opzadelen. Maar het feit dat de fractie
>   zich uitgebreid verantwoorde voor het traject was natuurlijk uitstekend.
>   Het geeft tevens voor alle leden inzage in de argumentatie waarmee die
>   leden dan weer het land in kunnen, er is immers vast nog een hoop
>   uit te leggen.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik denk ook dat het voor veel leden een
legitimering geeft om het voor zichzelf te kunnen verantwoorden.

>   Verder vond ik dat de fractie in het algemeen in goed verhaal had. Door
>   het dunne akkoord zijn er veel vrije kwesties waar een eigen standpunt
>   kunnen kiezen, en in een aantal zaken hebben we erger (want rechtse
>   kamermeerderheid) voorkomen (zoals die 14 jaar grens legitimatieplicht).

Ja, ik vond ook dat ze een goed verhaal hadden, en ik ga ze er zeker aan
proberen te houden. Ik heb toch bepaalde uitspraken zoals die veertien jaar en
bepaalde zaken op het gebied van onderwijs waar ik ze aan ga houden.

Zodra de eerste onderzoekscommissie uit de grond wordt gestampt op het gebied
van onderwijs, begin ik met roepen. "Het geld zou toch naar de leerlingen
gaan..."

>   Die 700mln onderwijs blijft voor mijn gevoel op het randje, het
>   begrotingstekort 2007 is uiteindelijk -0,5%, dat kan ik billijken daar
>   dat als ik me niet vergis ook een europese grens is.
Ben ik het wel mee eens, ik had ook wel iets meer willen zien als ik eerlijk
ben.

Bij het eigenrisico
>   ziektekosten heb ik vragen maar dat is wel iets uit ons programma.
>   Borssele vind ik moeilijk maar ik heb geen antwoord op het kostenplaatje
>   en het afzien van modificatie is in elk geval vastgelegd. En wellicht
>   zijn enkele pijnpuntjes in de sociale zekerheid nog
>   onderhandelingsruimte bij het bewerkstelligen van een sociaal akkoord
>   (eigen interpretatie).

Oftewel, de komende vier jaar gaan we er met een kritische blik en kijk tegen
aan!!

Jasper Diekema

 http://www.wanadoo.nl/