hernieuwde start D66 (was einde D66)

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Sat May 17 09:30:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

Gisteren het regeerakkoord lezende ben ik van overtuigd, dat we erin geslaagd
zijn om veel uit te halen, op details na. De gezondheidszorg was ziek en het is
nodig dat te herstellen door veel verbeteringen aan te brengen.
We maken een start met verbeteringen in het onderwijs. Daar moest wel een lesje
geleerd worden.
Ook worden maatregelen genomen om de overheid betrouwbaarbaarder te maken door
deregulering en de burger meer bij te betrekken in de maatschappij.
Ook op gebied van veiligheid worden maatregelen genomen en eindelijk probeert
men op gebied van sociaal economische integratie maatregelen nemen, zodat de
kansen van inwoners benut worden.
Uiteraard dit is de positieve kant en ik zal ook niet zondermeer akkoord gaan.
De vernieuwing in de partij moet doorgaan. Daarom ga ik met alle moties, zoals
Michiel Scheffer, John bijl over vernieuwing en het duale optreden van de
tweede kamer akkoord. Dat proces moet uiteraard doorgezet worden en sluit dan
ook aan bij ongehoord.
Indien alleen oudgedienden de posten van ministers gaan bekleden zijn we weer
terug bij af. Op het ogenblik hebben we goed gedaan en op het congres kan je
uiteraard je nee of ja zeggen.

Besmet raken met samenwerking? Dat begrijp ik absoluut niet. Volgens mij raak
je alleen besmet als je langs elkaar heen werkt en je verantwoordelijkheid niet
durft of wil nemen (zie Wouter Bos). Bij de berekeningen van hun plannen CPB
nam de werkloosheid alleen maar toe en de economie werd nog slechter en de
ziektekostenpremies zouden zo hoog worden dat ook de mensen die nooit naar de
dokter zouden gaan de dupe werden en de personen die onnodig naar de huisarts
gaan in feite niet solidair zijn. Waarom is de werkdruk van huisartsen zo hoog,
omdat er veel oneigenlijk gebruik is van de eerstelijnszorg.

Ten tweede het CDA heeft al de immateriele zaken losgelaten en ook weer
regeerakkoord lezende wordt niet ingegrepen in de eerdere voorstellen, waarvan
D66 het initiatief had genomen.

D66 neemt altijd het risico, heeft het lef om de verantwoordelijkheid te nemen
en heeft er toch in deze m oeilijke tijden veel uitgesleept. Wat ik wel zeg dat
ze duaal moeten opereren, anders gaat de winst nog verloren.

Welke grijns van Zalm, ik heb hem alleen maar zuurder zien kijken en dat ze in
feite als partij weinig heeft uitgesleept.

Het maakt D66 nu zo sterk, dat we openlijk op een congres over kunnen spreken.
De eerste in de geschiedenis, dat de leden akkoord kunnen gaan of niet. Geen
enkele partij heeft dat ooit vertoond.
Je had Boris formatienieuws; Boris wou wel meer vertellen, helaas ging dat niet
altijd en dat kan nog beter, maar ook anderen zoals bijvoorbeeld Bert Bakker
heeft ons van informatie voorzien, complimenten.
Daarom zeg ik ook fractie blijf in de tweede kamer zitten en kies voor nieuw
bloed voor ministersposten en staassecretarissen.

Er word openlijk gediscussieerd binnen en buiten de partij. Gezien al mijn e-
mails, al de telefoontjes, spontane gesprekken op straat. Als we dit voorzetten
op de manier waarop we het tot nu toe hebben gedaan en niet de oude garde
continu naar voren schuiven dan is dit voor mij het nieuwe D66, bruisender dan
ooit.
Dus de motie van Michiel Scheffer zal wel ter uitvoering gebracht moeten worden.

Vriendelijke groeten,

Kees van Loon