Vernieuwen met turquoise kabinet

Michiel D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sat May 17 10:21:02 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

Ik ben het met Kees van Loon eens in de analyse van het regeerakkoord. Wie
goed ons verkiezingsprogramma 2002 leest ziet dat ook wij het noodzakelijk
vonden dat:
- hervorming van zorg door vraagsturing en meer verantwoordelikheid van de
patient - verantwoordelijkheid gaat met het creeren van financiele invloed
en prikkels van de patient.
- meer ruimte voor onderwijs - met ook hervormingen in financiering
- hervorming WAO
- nieuwe overheid en deregulering maar ook meer toezicht op markt en
ondernemen.

Ik zie die punten voldoende in het regeerakkoord terug. Dit zijn
hervormingen die met de PvdA niet mogelijk waren. Progressief zijn met de
PvdA is feitelijk de status quo handhaven.

Ik vind dat de noodzaak van verbetering van de democratie redelijk goed tot
zijn recht komen. In de eerste pagina's van het akkoord staan passages die
rechtsstreeks uit ons programma komen. daarnaast zijn er concrete
uitwerkingen die goed zijn.

Als ik eerlijk ben deden we zelf al een pas op de plaats op immaterieel
terrein en milieu (eerst maar waarmaken wat we al op de rit hebben - Kyoto
bereiken voordat we nieuwe dingen bedenken). Er zijn ook veel leden voor wie
Borsele langer open mag blijven (voor mij niet mar het is het meest
geamendeerde stuk van het programma geweest)

In mijn evaluatie van het regeerakkoord - globaal positief - nem ik ook mee
dat dit niet onze eerste voorkeurscombinatie is. Ik vind doorslaggevend dat
we nu zowel een economische crisis en een politieke crisis hebben. Dat
vraagt om regeren om de zaak niet te verergeren, dat vraagt ook om een
redelijk hard beleid - inclusief bezuinigen. Wat mij betreft is het doel van
0,5 tekort niet heilig, maar het beheersen van het tekort is wel belangrijk.
Daar heb je wel een keurslijf voor nodig. Mokkig in de hoek blijven zitten
terwijl het land onregeerbaar wordt of toezien hoe het met LPF en CU erger
wordt is ook een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is niet onze
stijl, en het kan een veel ergere vertrouwenscrisis creeren.

Ik kan niets met principiele bezwaren tegen CDA en VVD. Dat is jaren
zeventig romantiek die voorbij gaat aan het conservatisme (of dillemma's)
van de sociaal-democratie (zie rapport de boer) maar ook aan het regentisme
van de PvdA. Die beide houdingen hebben in de afgelopen jaren geleid tot de
opkomst van de LPF. Met autisten kun je niet regeren. Er is geen partij die
ons stelselmatig zo belazerd als de PvdA. Het is prima dat er met dit
regeerakkoord meer symetrie komt en een afweging van regeringspartners op
zakelijke gronden.

Blijft mijn zorg dat:
1.    De bewindspersonen van D66 van buiten het Haagse circuit komen en een
goede binding met de samenleving hebben en de top verbreden. steun de
rijswijkse motie
2.    De fractie voldoende duaal optreed tegenover de regering (wij hebben
niet de brugfunctie en het ook niet ons kabinet). - steun de motie van Bijl
c.s.
3.    De partij doorgaat met vernieuwing - steun de motie van Scheffer c.s.

VrGr

Michiel Scheffer