Hypotheek - Balkenende crypto-islamiet

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Tue May 13 16:27:48 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel,

Als eigen huis bezittter moet ik toch even reageren:
Het zag er zo leuk uit: de OZB (o.m.ook basis voor het huurwaardeforfait) wordt
gehalveerd, dwz. het gebruikersdeel vervalt. In duurdere gemeentes zal dit bij
huiseigenaren een slok op een borrel schelen met hun plussen en minnen: verlies
aan aftrekbaar deel hypotheek wordt (gedeeltelijk) gecompenseerd door
afschaffing van gebruikersdeel OZB.
Kan er in navolging van deze ingreep in de OZB ook niet overgegaan worden tot
halvering van het huurwaardeforfait? dan zijn de problemen meteen non-existant.
Wat jij zegt over de obsessie van JPB inzake schuld aflossen komt op losse
schroeven te staan als je het huurwaardeforfait nog langer handhaaft: immers,
de oplossing om het huurwaardeforfait te compenseren is om veel rente te
betalen die je vervolgens aftrekt van je belastingen . Rente betalen betekent
dat je een hypotheekschuld in stand moet houden...

Ernst Debets/
Zaanstad