Uitleveringsverdrag

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Tue May 6 21:29:42 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Mark Giebels" <mark at giebels.org> schreef:

> Beste lijsters, Lousewies zet haar traditie om vertrouwelijke stukken
> te openbaren voort in de tweede kamer (hulde!). In dit geval de stukken
> over het aanstaande EU verdrag met de VS over het uitleveren van
> verdachten:
> http://www.d66.nl/nieuws/tknieuws/archief/001477.html#001477
>
> Haar zorgen over de rechtszekerheid van EU ingezetenen in de VS is
> zeker terecht, zelfs als men niet op Guantanomo Bay of in militaire
Dat _kunnen_ ze dus wel, want de Supreme Court heeft al gezegd dat de VS Constitution dit toelaat (zolang het maar geen houders zijn van een
VS-paspoort).

> [...]
> voor vooral narcotica gerelateerde misdaden uitgedeeld. Er staat echter
> ook:
>
> Article 4: Extraditable offences 1. An offence shall be an extraditable
> offence if it is punishable under the laws of the requested and
> requesting States by deprivation of liberty for a maximum period of
> more than one year or by a more severe penalty.
>
> Dus als we drugs legaliseren (of in ieder geval de straffen onder
> maximaal 1 jaar krijgen in Nederland), kan er daarvoor nooit meer
> iemand aan de VS worden uitgeleverd......
Ik zou er maar niet op wachten :(.
Er is (of komt) net een nieuwe staffel in de VS uit, waarin de 'prijzen' verhoogd zijn.

> Gelukkig lees ik wel in de stukken dat de doodstraf uitgesloten wordt.
Maar ik lees ook:
"An offence shall also be an extraditable offence if it consists of an attempt or conspiracy to commit, or participation in the commission of,
an extraditable offence. "

Dit is dus een echte vrijbrief.
Ze hoeven nu alleen nog maar een Amerikaan te pakken die tot 10 jaar veroordeelt kan worden en hem (of haar, niet discrimineren) te laten
verklaren dat 'die en die' hebben gezegd dat ze (lees: elke Europeaan die ze willen pakken) dat van plan waren.

Dat doe ze _nu_ al intern in de VS, en dat _gaan_ ze dus ook met Europeanen doen.

Groet,

Cees Binkhorst - cees at binkhorst.xs4all.nl

Thucides (on Secr. Powel's desk): "Of all the manifestations of power, restraint impresses men the most."