Uitleveringsverdrag

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue May 6 21:24:13 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

citaat: Art 4.4 "If the offence has been committed outside the territory
of the requesting State, extradition shall be granted, subject to the
other applicable requirements for extradition, if the laws of the
requested State provide for the punishment of an offence committed
outside its territory in similar circumstances. If the laws of the
requested State do not provide for the punishment of an offence
committed outside its territory in similar circumstances, the executive
authority of the requested State, in its discretion, may grant
extradition provided that all other applicable requirements for
extradition are met."

Als iemand in Nederland vervolgd kan worden voor het betreffende
misdrijf dan mogen we die persoon toch niet gaan uitleveren naar de US
waar er volgens onze normen geen rechtsstaat is? En uitleveren zou
toegestaan zijn als de *uitvoerende* functionaris daar toevallig zin in
heeft?

Democratie is voor een groot deel een kwestie van openbaarheid en vrije
pers. Als wij wetten die onze vrijheden aantasten niet eens mogen kennen
en er over mogen publiceren en discussieren voordat ertoe besloten wordt
dan leven we niet meer in een democratie. Toch?

Bart Meerdink