Poststemming: no !

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Tue May 6 16:40:32 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Joris,

Ik doe niet neerbuigend over andere partijen, maar zet feiten op tafel. Men
legt het in feite niet voor aan de leden bij de PVDA, maar afgevaardigden die
niet overal met de achterban afstemmen. Voor een poststemming ben ik nooit
geweest. Ik wil het geheel kunnen beoordelen en niet zondermeer ja of nee
zeggen. Wil je het combineren met het congres, dan vind ik nog dat je het
complexe methode moet hanteren a la kieswijzer en dan zou je een evenwichtig
oordeel kunnen vellen. Maar via een poststemming zondermeer njet nee. Voor jou
is misschien dat ene punt zo belangrijk welke de doorslag geef, maar er worden
wel 10 andere punten binnen gehaald. Volgens de methode kieswijzer heb je zeer
belangrijk aangegeven, maar je overall oordeel is toch ja. Bij alleen maar nee
of ja invullen heeft dat ene element zoveel de doorslag gegeven, dat je geen
evenwichtig oordeel heb geveld.
Zo'n complexe methode vergt behoorlijk wat tijd en is arbeidsintensief. Daarom
geef ik duidelijk voorkeur aan om te laten zien dat de partij weer leeft en op
een congres je oordeel gaat vellen en daar mioties, amendementen indient,
emotionele debatten voert en met creatieve oplossingen komt. In plaats van een
statische poststemming.

Alleen voor mij een poststemming naast het congres en de methode a la
kieswijzer gehanteerd, anders is een poststemming voor mij een zinloze
bezigheid.

Groeten Kees van Loon

 http://www.wanadoo.nl/