Districtenstelsel en gekozen premier?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue May 6 16:22:53 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun schreef:

> Bij het Duitse stelsel wordt de helft van de 598 zetels verkozen via de
> kandidaatstem, in 299 kiesdictricten met ieder een zetel. De totale
> hoeveelheid zetels voor een partij is (in principe) evenredig met de
> partijstemmen op die partij over de hele Bondsrepubliek. Bij de
> toewijzing van zetels worden eerst de kandidaten geplaatst die via de
> kandidaatstemmen een zetel hebben behaald (Direktmandate), de rest wordt
> aangevuld uit gesloten partijlijsten (voor elk van de 16 Bundeslander
> een). Heeft een partij meer Direktmandate dan zetels, dan worden er
> [...]

Ah, kijk, dat wist ik niet. Zoiets als die U(e?)berhangmandate heb je inderdaad
nodig om evenredige vertegenwoordiging te garanderen.

Strikt genomen sluit de NL grondwet een districtenstelsel dus inderdaad uit; als
je én evenredige vertegenwoordiging én een constant zeteltal eist, is een
districtenstelsel niet mogelijk.

Alleen als het aantal districten klein is, of het aantal kamerleden per district
groot, zal het in de meeste gevallen wel lukken, maar een evenredige
vertegenwoordiging garanderen kun je dan volgens mij niet.

Mark