Poststemming: yes ! (was: Poststemming: no !)

Mon May 5 08:53:54 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL> aan het adres van Henk Vreekamp
 <vreekamp at knoware.nl>:
>De radicale democratisering van Nederland die D66 voorstaat, kun je niet sec
>toepassen op D66 zelf!

 Waarom niet ? Het omgekeerde kan ik -i.v.m. de schaalgrootte- nog wel begrij-
 pen maar dit dus niet. Ongetwijfeld krijgen we na het formatie-werk een briefje
 in de bus waarin Oom Boris ons het bereikte geduldig uitlegt en aanprijst; wat
 let wie dan om daar een stemformuliertje bij te doen waarin ons de vraag wordt
 voorgelegd of men zich daarin kan vinden ? De extra kosten zijn nihil, de
 impact enorm...

 Volgens mij maakt D66 zich niet alleen belachelijk door aan een neo-conserva-
 tief kabinet mee te doen maar als de partij ook nog eens publiekelijk een
 intern referendum afschiet dan worden alle beweringen over de wenselijkheid
 daarvan teneinde de politiek te corrigeren, c.q. aan te vullen, loze kreten.

>Jij begaat een drogredenering van jewelste door een begripsverwisseling in
>je logische termen. Partijleden vertegenwoordigen namelijk het volk niet, maar
>de gekozen volksvertegenwoordigers doen dat!

 De volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen ook de partij waaruit zij voort-
 komen. Ze staan immers namens hun partij op de lijst.

>Zij hebben een mandaat voor 4 jaar en de opdracht het land te laten besturen
>en daarna worden ze daarop afgerekend door diezelfde kiezers.

 Neen, de partij wordt daarop afgerekend, d.w.z. degenen die 4 jaar later op
 de lijst staan. Volksvertegenwoordigers kunnen daarom niet zomaar iets doen
 dat volkomen haaks staat op wat in hun partij leeft. Voor de dagelijkse
 beslissingen hoeven ze uiteraard geen verantwoording aan de partij af te
 leggen maar wel aangaande principiele keuzes. Die keuzes dienen gecorrigeerd
 te kunnen worden.

>Jij vergelijkt appels met peren en wilt zodoende enkele van de zichelf
>gelesecteerde D66-kiezers laten bepalen wat hun volksvertegenwoordigers wel
>en niet moeten doen.

 De partij dient als geheel een koers uit te stippelen, daar is niets mis mee.

>De democratie binnen een partij heeft betrekking op het kiezen van het eigen
>partijbestuur, het opstellen van een programma en kieslijst. De
>volksvertegenwoordigers zijn van de kiezers, niet van de partij.

 Maar het gaat om de koers van de partij, niet om de prive-koers van de volks-
 vertegenwoordigers. Volksvertegenwoordigers dienen zich te commiteren aan
 de koers van de partij. Daar mag best enige speelruimte in zijn en men hoeft
 het er niet altijd mee eens te zijn maar de volksvertegenwoordigers kunnen
 niet zomaar voor een neo-conservatieve koers kiezen terwijl D66 een progres-
 sieve partij is.

>Hoe goed en slim de leden ook zijn, het zou toch van de zotte zijn als een
>paar honderd of (zelfs) duizend(en) leden voor miljoenen kiezers konden
>bepalen of hun volksvertegenwoordigers wel of niet een kabinet mogen formeren.

 Wel als het om een radicale koerswijziging gaat.