Poststemming: no !

Mon May 5 08:04:47 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wie maakt hier nu grapjes, Henk?

De radicale democratisering van Nederland die D66 voorstaat, kun je niet sec
toepassen op D66 zelf!
Jij begaat een drogredenering van jewelste door een begripsverwisseling in
je logische termen.
Partijleden vertegenwoordigen namelijk het volk niet, maar de gekozen
volksvertegenwoordigers doen dat!
Zij hebben een mandaat voor 4 jaar en de opdracht het land te laten besturen
en daarna worden ze daarop afgerekend door diezelfde kiezers.

Jij vergelijkt appels met peren en wilt zodoende enkele van de zichelf
gelesecteerde D66-kiezers laten bepalen wat hun volksvertegenwoordigers wel
en niet moeten doen.
Die praktijk ken ik eigenlijk alleen van de Partij in Rusland en China.

De democratie binnen een partij heeft betrekking op het kiezen van het eigen
partijbestuur, het opstellen van een programma en kieslijst. De
volksvertegenwoordigers zijn van de kiezers, niet van de partij. Hoe goed en
slim de leden ook zijn, het zou toch van de zotte zijn als een paar honderd
of (zelfs) duizend(en)  leden voor miljoenen kiezers konden bepalen of hun
volksvertegenwoordigers wel of niet een kabinet mogen formeren.
Ik noem jouw redenering niet links, zoals jij de mijne rechts noemt, maar
slinks. Terug naar een elitair kiesrecht, in plaats van het algemene
kiesrecht.

Bovendien, als jij consequent doorredeneert, kunnen beter alle zichzelf
aangewezen partijleden in het parlement plaatsnemen, met een stemrecht
gewogen voor het aantal kiezers per partij. Een Poolse landdag. Nooit meer
worden tegenstellingen dan overbrugd, nooit meer worden compromissen
gesloten en meerderheden gevormd. Maar dat was nou juist de bedoeling van
het kiezen van vertegenwoordigers.Of je het nou eens bent met hun
beslissingen of niet.

Fritz