gekozen MP

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon May 5 04:19:35 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste democraten,
>
> Aaangezien we een (vooral vrijblijvend) onderzoek naar de gekozen MP hebben
> binnengesleept zou ik vast het volgende voorstel willen aandragen.
> Ideaal lijkt mij een gekozen MP/formateur, die na de verkiezingen drie
> maanden de tijd heeft om een regeerprogramma uit te werken en een regering
> te vormen. Vervolgens worden programma en regering onderworpen aan een
> vertrouwensvotum van de kamer. Wordt een gewone meerderheid behaald, dan kan
> [...]

Je kunt ook kiezen voor een vorm waarin op basis van de
verkiezingsuitslagen de verschillende partijen gaan onderhandelen
waarbij een aantal alternatieven ontstaan (formeren leidt in dat geval
tot een duidelijke democratische keuze mogelijkheden) die vervolgens ter
keuze aan de kiezers wordt voorgelegd en waarbij tevens de MP wordt
gekozen.

Heeft de kiezer ook duidelijk wat te kiezen.

Henk Elegeert