Fw: PvdA (was: Poststemming)

Marc de Droog marcdedroog at ZONNET.NL
Fri May 2 15:57:34 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nou Fritz, je leeft je wel uit met je PvdA-antipathie. Volgens mij is
> het mislukken van CDA-PvdA 90% de schuld van het CDA, 10% van de PvdA,
> en dat is een van de minpuntjes van CDA-VVD-D66, nl. dat we het CDA
> daarmee laten wegkomen.

 Bart, waar baseer je die verdeling op? Volgens mij is een 90/10-verhouding
alleen mogelijk te veronderstellen als het gaat om het "gevoel" wat mensen
erbij hebben. De media (en Wouter Bos zelf vooral) hebben aan dit beeld
bijgedragen. Dat Balkenende in mijn ogen niet sterk genoeg is om daarop te
reageren, doet daar niets aan af.

Nee, volgens mij had CDA geen zin in de PvdA (zoals al bleek in de campagne)
en heeft de PvdA de moed niet om in een bezuinigingskabinet te stappen (want
hoe je het ook wendt of keert, bezuinigd moet er worden, als je de
staatsschuld als randvoorwaarde houdt). In mijn ogen is de PvdA
hoofdschuldige door deze laffe houding in de formatie. Wouter Bos gaat
liever oppositie voeren, want dat scoort zo makkelijk in economisch slechte
tijden. Dat de PvdA maar 10% bijgedragen heeft aan de mislukking van de
formatie vind ik daarom een onjuiste constatering.

 Groet,

 Marc.