[mediabeleid]

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Thu Jul 31 14:34:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker <bbakker at usa.net> wrote:

> Wat betreft het verbieden van reclame op tv, omdat het corrumpeert: ik neem
> aan dat je het dan hebt over de publieke omroep, Reinder?

Je ziet het mechanisme daar ook functioneren, maar daar komt het niet
doordat men aandacht moet verwerven om door te verkopen aan
adverteerders (zoals bij de commerciëlen) maar omdat er voorschriften
zijn over het marktaandeel dat de publieke omroep moet hebben.

In theorie zou de omroep prima uit kunnen zenden zonder zich op de
grootste gemene deler te hoeven richten zoals omroepen die
advertentiegelden nodig hebben om te overleven. De adverteerders in de
STER uitzendtijd profiteren mee van het streven van omroepen naar een
groot marktaandeel terwijl de omroepen het doen om aan de voorschriften
te voldoen, niet om zoveel mogelijk advertentiegelden binnen te halen.

Het lijkt mij zinniger dat de wetgever zich er sterk voor maakt dat
iedereen overal en altijd _toegang_ heeft tot de publieke omroep. Of je
nu met een harkje het signaal uit de ether plukt, analoog of digitaal
met een schotel ontvangt of met Digitenne of via internet met een
zeldzaam operating system. En dan zou ik het ook niet alleen willen
beperken tot uitzendingen, maar de gemonteerde werkstukjes (films,
documentaires, reportages) moeten ook op andere manieren de burger
bereiken via andere media en andere kanalen: DVDs, CDs en downloads via
boekhandel, post, bibliotheek en videotheek.

Verder moet de publieke omroep ook geen voorschriften krijgen om
bepaalde doelgroepen te bedienen maar louter de opdracht om de burger zo
te bedienen dat ie goed kan functioneren in dit land. Voor zover de
commercie er niet al in voorziet.

Dat doelgroepen gezeur was gruwelijk bevoogdend van die Rick van der
Ploeg. Het is ook schandelijk discriminerend wat mij betreft. Je wordt
niet aangesproken als Nederlander maar als 'allochtoon'. Dat helpt geen
steek om Nederlander te worden, of je Nederlander te voelen, het houdt
je gevangen in je 'allochtoonschap'. De kijker of luisteraar naar de
Nederlandse omroep is Nederlander. Punt.

Er zijn wel Nederlanders die het minder goed getroffen hebben en
bijvoorbeeld minder informatie tot hun beschikking hebben, de taal niet
goed beheersen of iets dergelijks. Maar dan is het aan de omroep om de
norm te zetten en alle informatie te bieden waartoe men toegang zou
moeten hebben, de taal te gebruiken die de norm is. Geen uitzendingen in
vreemde talen omdat mensen geen Nederlands spreken, daar gaat men geen
Nederlands van spreken.

Ik loop deze dagen door Parijs en het is een makkie om als Fransman door
te gaan. Je past je kleding en gedrag aan, je spreekt en leest Frans en
je bent het voor wat betreft de Fransen. Fransen die zelf Poolse,
arabische of aziatische achternamen hebben. Dat doet er allemaal niet
toe, ze kiezen ervoor Frans te zijn en dan zijn ze het. Het blijft wel
een klassemaatschappij zoals wij die niet kennen, maar dat is een totaal
ander probleem voor de staat.

--
ReindeR