upc

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Mon Jul 28 11:00:45 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink <martinlentink at d66putten.nl> wrote:

> Twee puntjes:
> 1.  Vijftien euro per jaar voor eenmalig een stukkie plastic en eens per
> jaar het sturen van een factuur? Lijkt me mooi betaald voor de zgn.
> 'administratiekosten' (Voor zover ik weet betalen ze de kosten van de
> transponderhuur niet eens).

Dat is een drempel om te voorkomen dat alle Europeanen de inhoud van het
CanalDigitaal aanbod kunnen ontvangen. Als het gratis zou zijn dan
moesten alle zenders uitzendrechten betalen voor heel Europa. Dan
trekken alle zenders zich terug uit het CanalDigitaal pakket omdat het
uitzenden van Hollywood films of Amerikaanse series onbetaalbaar wordt
(zowel voor de publieke omroep als voor de HMG en SBS zenders).

> 2. Opnieuw: de BBC verspreidt haar programma's sinds kort volledig vrij via
> de Astra 2. Niet nagesynchroniseerd of wat dan ook.

Maar de Astra 2D heeft een footprint die alleen goed (met een kleine
schotel) in de UK is te ontvangen. In west-Nederland kan het ook nog met
een kleine schotel en in theorie zou je in zuid-Frankrijk met een
ongebruikelijk grote schotel de BBC ook gratis kunnen kijken. Dat is
voldoende drempel om te kunnen bewijzen aan de copyright houders dat er
voornamelijk UK-inwoners kijken en een kleine spill-over van een paar
miljoen hoogstens erbuiten. Dat is nog wel op te brengen voor de BBC.
Voor een Nederlandse omroep zijn die een paar miljoen kijkers al bijna
onbetaalbaar trouwens.

> Arte is een ander voorbeeld.

Ze zenden geen dure Hollywood films en Amerikaanse series uit. Soms wel
oude Hollywood-klassiekers of interessante kleine Amerikaanse series,
maar kennelijk zijn die dan net betaalbaar. Ze betalen sowieso al de
uitzendrechten voor Duitsland en Frankrijk (een groot gedeelte van de
Europese bevolking) omdat ze ook in die landen via de ether worden
uitgezonden. Op kosten van het ministerie van Cultuur van Frankrijk en
de equivalent in Duitsland. Dus de meeste ontvangers betalen er al voor.
Het aantal Engelsen, Spanjaarden en Italianen dat meekijkt zal trouwens
te verwaarlozen zijn ten opzichte van de belangstelling voor hun eigen
zenders.

> De Canal+ kaartjes zijn alleen voor NL-ingezetenen beschikbaar.
> Ik ben best bereid om te betalen voor de distributie-effort, maar niet meer
> dan dat, en bij voorkeur met keuze van distribuant. Die heb ik nu niet.
> (Vgl. telefoon via KPN/Tele2 etc...)

Er zijn dappere pogingen om extra distributiekanalen naast de kabel te
bieden. Zo hebben we dus de jarenlange worsteling van Filmnet,
Multichoice, CanalDigitaal en nu wordt de hete aardappel bij UPC op het
bordje gegooid. Het blijft moeilijk in een land waar de kabel domineert.

Daarnaast hebben we nu ook Digitenne. Leuk voor op de camping of het
dashboard van de wachtende taxi-chauffeur maar nog lang geen volwaardig
alternatief voor de kabel.

Concurrentie op de kabel is al een beleidsdoel heb ik begrepen, dus wat
dat betreft komt het wel goed. Als je geen kabel, satelliet of Digitenne
hebt in het buitengebied dan is (is mijn ervaring) maar 1 van de 3
publieke omroepen makkelijk op te pikken. Eentje heeft ruis en de derde
is helemaal niet te ontvangen. De uitzendkracht zou wel opgepompt kunnen
worden, maar dat gaat ten koste van digitale uitzendingen in de ether
(van Digitenne bijvoorbeeld).

De beste oplossing lijkt me als de publieke omroep alle live en
nieuwsuitzendingen concentreert op die zender die gegarandeert door
iedereen ontvangen kan worden. In de ether op dat ene kanaal dat overal
sterk genoeg is en via de satelliet zonder decoder of
ontvangstrestricties. Dat kan als op dat kanaal geen dure zaken worden
uitgezonden. Dus geen Hollywood films en Amerikaanse series op Nederland
1 en louter NOS-journaal, Elfstedentocht, Tour de France, Nova en
dergelijke. De rest op 2 en 3. En het niet-live aanbod moet dan ook op
DVD gedistribueerd worden (ingestoken bij de TV-gids bijvoorbeeld).

--
ReindeR